Svagt tredje kvartal för de civilgrafiska företagen

Volymerna föll något under sensommaren, vilket återspeglar den civilgrafiska branschens säsongsmönster. I linje med produktionen sjönk orderingången – något mer då prisfaktorn spelade in negativt.

Ökad dynamik i ekonomin kommer att kräva allt kortare tid mellan inköpsbeslut och produkter som ska ut på marknaden. De med längre framförhållning rapporterade en låg orderstock vilken kommer att förbättras under det sista kvartalet men tyvärr inte i paritet med fallet under det tredje kvartalet.

En tredjedel av de civilgrafiska företagen minskade personalstyrkan, vilket får ses som årets stora neddragning, eftersom årets sista månader kräver en stabil numerär på arbetsstyrkan. Bristen på relevant personal minskade men ligger ändå relativt högt med tanke på beläggningsgrad etc. Det visar att vissa företag är inne i en fas av transformering där nya kompetenser krävs. Under kommande tolv månader är det svårt att se en uppgång på tryckmarknaden, eftersom de makroekonomiska signalerna är så entydigt negativa, framför allt gäller detta på ett halvårs sikt.

I slutet av 2013 bör ekonomin som helhet bli något bättre. Effekten på den grafiska industrin kommer dock att vara marginell. De strukturella krafterna verkar oupphörligen och kommer att pågå under mycket lång tid. På kort sikt gäller en viss förbättring under det normalt sett starka fjärde kvartalet.

Texten är en sammanfattning av Konjunkturläget, Grafiska Företagens Förbunds branschekonomiska nyhetsbrev, som baserar sig på Konjunkturinstitutets urvalsundersökning och bearbetas specifikt för den grafiska branschen. Översynen visar hur marknaden utvecklats det senaste kvartalet och hur tendenserna ser ut för den allra närmaste framtiden.

• ekonomisk information
  • konjunkturläget