GYFs branschpris på 100 000 kr till Jeppe Wikström, grundare av Max Ström bokförlag

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens branschpris på 100 000 kronor till Jeppe Wikström på bokförlaget Max Ström.

Prisutdelningen äger rum på Bok & Bibliotek i Göteborg den 27 september kl 17.00 i Molnets monter. Representanter för pressen är välkomna att delta.

Juryns motivering lyder:
”Jeppe Wikström har under de senaste två decennierna med stort engagemang, tillsammans med sin hustru Marika Stolpe, skapat Bokförlaget Max Ström, där han är verksam som förläggare och marknadschef. Förlaget ger ut stora fotografiska och rikt illustrerade böcker av mycket hög kvalitet. Det läggs stor vikt vid innehåll och utformning liksom repro, tryck och bindning av det 20-tal titlar som ges ut årligen. Som krävande kund till den grafiska industrin har han också utvecklat dess företag och möjligheter. Jeppe Wikström är en stark och framåtdrivande entreprenör och årets branschpris är ett uttryck för uppskattning av hans insatser, vilka så tydligt stämmer med syftet för stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande.”

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande (GYF) är Grafiska Företagens Förbunds och Tidningsutgivarnas gemensamma stipendiestiftelse med ändamål att lämna understöd för undervisning och utbildning inom den grafiska industrin och tidningsindustrin, att främja vetenskaplig forskning inom området samt att på annat sätt främja de grafiska yrkena.

• grafiska yrkenas främjande
  • stiftelsepris
  • pris
  • bok & bibliotek