Cocktailkväll i Cadierbaren

Cocktailkväll i Cadierbaren

Hur går man tillväga för att blanda den perfekta Cosmopolitan? En av våra bartenders i Cadierbaren, Patrik Jdeidani, vet det bättre än de flesta. Men hur bra är egentligen de som beställer en drink på att göra en själv? Det ville vi undersöka. Här om veckan bjöd vi därför in sex Stockholmsprofiler till en cocktailkväll i Cadierbaren. De uppskattar Cadierbarens stämningsfulla och internationella atmosfär och besöker baren med jämna mellanrum. Vi anade att de inbjudna hade en viss förkunskap i om hur en drink ska smaka och hur man bäst blandar den. Patrik fick guida dem genom två av våra signaturdrinkar här på hotellet, The Grand Old Lady och The Regis, och även en klassisk Cosmopolitan. Sedan var det upp till bevis – vem levererade den bästa drinken? En vinnare korades och kvällen avslutades med trevlig middag.

Patrik Jdeidani blandar en Cosmopolitan i Cadierbaren.

Recept The Grand Old Lady.

För att blanda en av bloggarnas favoritdrinkar från kvällen, följ receptet nedan.

2 cl punsch

4 cl vodka

3 cl Elderfloower sirap (konserverad)

3 cl citron juice

1 cl sockerlag

1 cl grädde

1 hel äggvita

Några droppar rosenvatten

Börja med att kyla highballglaset genom att fylla det med krossad is. Låt isen ligga i medan du blandar drinken. Blanda samtliga ingridienser i shakern, sätt på locket och skaka hårt i 1-2 minuter för perfekt skum. Töm highballglaset på isen och häll, med hjälp av en sil, innehållet i shaken i det kylda glaset. Toppa drinken med sodavatten och garnera med rosenblad. Voila- redo att avnjutas!

Bilder från kvällen lånade av Petra Tungården och Linn Herbertsson. Tack!

Vill du läsa mer om kvällen besöker du enklast dessa personer:

Linn Herbertsson, Susanne Barnekow, Joanna Fingal, Michaela Forni, Petra Tungården, Niklas Berglind