Grand Hôtel öppnar sommarcafé på strömkajen

Grand Hôtel öppnar sommarcafé på strömkajen

Strömkajen utanför Grand Hôtel har under vintern och våren rustats upp rejält och ett av nytillskotten är hotellets nyöppnade kafé vid Strömkajen. Den som har vägarna förbi kan passa på att njuta av en kopp kaffe eller köpa med en somrig sallad. På köpet får man den vackra utsikten mot Stockholms slott.

Hela Strömkajen utanför Grand Hôtels entré har under våren fått ett rejält ansiktslyft.
Kajen har fått nya byggnader, ny stenbeläggning i granit, sänkts och byggts ut två meter i vattnet. En av nyheterna är Grand Café Strömkajen som ska erbjuda både turister och förbipasserande nybryggt kaffe, aptitretande smörgåsar och sallader samt desserter och bakverk, allt från Grand Hôtels eget kök och konditori.

- Vårt nya café blir ett perfekt alternativ både för den som vill sitta ner en stund för en lunch eller kaffe, eller kanske köpa med en härlig picknick och gå ut på Skeppsholmen. Givetvis håller maten samma höga kvalité som Grand Hôtel är känt för, säger Maria Maruska, källarmästare på Grand Hôtel.

På menyn finns bland annat:
- Croissanter med tillbehör
- Räksmörgås i pitabröd
- Rågrussinbräck med kalkon
- Rökt laxsallad med matvete
- Sötsaker som kardemummabulle, wienerbröd och brownie
- Varma och kalla drycker som Grand Hôtels egen teblandning, bonnkaffe, espresso och ekologiska juicer

Grand Café Strömkajen har plats för 44 sittande gäster och är öppet alla dagar i veckan mellan klockan 8 och 18 under sommarsäsongen. Inredningen liksom förpackningarna går i härliga pastellfärger som mintgrön, ljust rosa och himmelsblå. Bakom arkitekturen och inredningen står Marge Arkitekter, som tillsammans med Stockholms Hamnar ansvarat för hela den nya Strömkajen.

- Strömkajen byggdes i slutet på 1800-talet och var i stort behov av upprustning, framför allt på grund av den landhöjning på cirka en halvmeter som skett sedan dess. Vårt fokus har varit att förbättra servicen för Skärgårdstrafiken och de 1,5 miljoner besökare som reser med den varje år. Nu har Strömkajen fått ett stort mervärde för besökarna i form av det nya caféet, kiosk, fler sittplatser och nya terminaler för skärgårdsbåtarna, säger Irene Lindbäck, projektledare på Stockholms Hamnar.