Grand Hôtel öppnar uteservering inspirerad av rivieran

Idag får Stockholm och Blasieholmen en bit av franska Rivierans glans när Grand Hôtel inviger sin nybyggda uteservering Terrassen. Sydeuropeisk mat, törstsläckande drycker och en oslagbar utsikt mot slottet ska locka såväl förbipasserande Stockholmare som turister.

”Medelhavet möter Saltsjön” har varit ledorden för arbetet med Terrassen. Framför Burmanska Palatsets järnstaket har Grand Hôtel skapat en klassisk trottoarservering med inspiration från franska Rivieran. Uteserveringen har två miljöer med plats för totalt 100 sittande gäster. I loungedelen finns generösa soffor och fåtöljer samt en stor bar. Serveringen har stolar signerade Joseph Frank, Svenskt Tenn, och textilier i havsturkos och hallonrött. Allt ramas in av grönskande citrus- och olivträd för att skapa den rätta Medelhavskänslan.

– Vi är väldigt glada och stolta över att äntligen kunna inviga Grand Hôtels nya uteservering, den första sedan Verandorna byggdes in på 1970-talet. Terrassen är ett efterlängtat tillskott som sätter oss på kartan i sommarstockholm. I den avslappnade atmosfären ska både turister och förbipasserande citybor känna sig välkomna, säger Maria Maruska, källarmästare på Grand Hôtel.

Menyn på Terrassen Grand Hôtel har tydliga influenser av Sydeuropa. Gästerna kommer bland annat kunna njuta av carpaccio på oxfilé, sallad på confiterat anklår och klassiker som chèvre chaud och gazpacho.

Bakom interiören står arkitekt Per Öberg. Inredningen har valts ut med största omsorg för att skapa känslan av en fransk uteservering.

– Vår tanke har varit att skapa en bekväm och inbjudande miljö med inspiration från klassiska Promenade de la Croisette i Cannes. Till detta har vi adderat stolar gjutna i järn från Svenskt Tenn och bordsskivor av natursten, tillsammans med vinrankor, citron- och olivträd för att förstärka känslan av att Medelhavet möter Saltsjön. Gästernas fokus riktas mot folklivet på kajen, säger Per Öberg.

Terrassen Grand Hôtel kommer att vara öppen sju dagar i veckan från lunch till klockan tio på kvällen. Den är belägen ett 50-tal meter till höger från Grand Hôtels huvudentré bredvid Mathias Dahlgrens restauranger och Grand Hôtel Nordic Spa & Fitness.