Nu kommer den japanska duschtoaletten till Sverige – för ökad hygien, komfort och miljöbesparing.

Duschtoaletten har använts flitigt i Asien under många år och nu har den även kommit till Sverige. Ge­nom att uppgradera en 500 år gammal teknik har GROHE tagit den väldokumenterade japanska duschtoaletten och gjort en mer sober europeisk variant av den. GROHE Sensia® Arena är en duschtoalett, med innovativ teknik som rengör huden på ett hygieniskt och skonsamt sätt.

Det finns flera dokumenterade fördelar med att använda en duschtoalett framför en traditionell vattentoalett.

Bakteriefritt
Bakterier kan inte torkas bort utan måste tvättas bort med vatten. Varje gång du tar i toalettsitsen, spolar på spolknappen eller öppnar en dörr, överförs bakterier – inte minst när du torkar dig efter ett toalettbesök. Med GROHE Sensia® Arena minskas spridning av bakterier, dels genom att ersätta toalettpapper med vattenrengöring och dels tack vare det automatiska toalettlocket som öppnas och stängs utan att användaren behöver vidröra den.

Miljövänligt

Till följd av den massiva toalettpappersanvändningen skövlas onödigt många träd dagligen. Genom att använda en duschtoalett minskas pappersanvändningen och fler träd kan räddas. Dessutom är GROHE Sensia® Arena utrustad med det unika Triple Vortex®-systemet som spolar toaletten från tre vattenutlopp samtidigt vilket skapar en kraftig virvelspolning som rengör toaletten effektivt efter enbart en spolning. På så vis krävs mindre vatten för att göra rent, vilket också sparar vattenresur­ser på sikt.

Hygieniskt
Vatten är det mest effektiva sättet för rengöring. En mjuk och ljummen vattenstråle rengör mer effektivt än torrt toalettpapper. Grohe Sensia Arena är 100 % hygienisk och lätt att rengöra. Den har även luktabsorption som rengör luften medan de keramiska ytorna av PureGuard är anti-stick, anti-kalk och antibakteriella, vilket tar bort 99,9 % av alla bakterier. På så vis krävs liten ansträngning för att hålla toaletten ren och bakteriefri. Sensia Arena har två separata, självrengörande sprayhuvuden som kan justeras efter behov. Användaren justerar själv läge och tryck, med olika sprayalternativ. Det finns även en inbyggd varmvattenberedare för justerbar och behaglig temperatur och en torkfunktion med behaglig varmluft.

Allergivänligt
Vatten är allergivänligt och rengör huden – både effektivt och skonsamt. Genom att välja en duschlösning som rengöring istället för hårt toalettpapper kan hudirritation och skavsår undvikas.

Övriga
- Integrerad värmare ger obegränsat med varmt vatten.
- Automatisk för- och eftersköljning av strålmunstycket.
- Oscillerande stråle (automatisk framåt- och bakåtrörelse av stråle).
- Grohe Power flush: WC-spolning med Grohe Triple Vortex spolteknik.
- Grohe Skin Clean: två dedikerade justerbara spolarmar (en för bakre sköljning, en för främre sköljning).
- Smartphone-app för iOS.
- Luktuppfångning med filter.
- Infraröd användardetektering.
- Invändig nattbelysning på skål.
- Varmluftstork med inställbar temperatur.
- Duroplast WC-sits och lock med soft close-funktion.

GROHE Sensia® Arena har även blivit belönad med 14 designpriser världen över, för dess funktionella och stilrena design.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsinki.

GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter.

Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket.

Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.

Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyo Börsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.

LIXIL är en global ledare inom bostads- och byggbranschen. Vår unika portfölj omfattar allt från teknik som revolutionerar hur vi interagerar med vatten i våra dagliga liv, till ett komplett sortiment av produkter och tjänster för hus och större arkitektoniska projekt. Våra varumärken inkluderar LIXIL, INAX, GROHE, American Standard och Permasteelisa, vilka alla levererar starkt inom vatten, kök, bostäder och byggteknik och är ledare inom de industrier och regioner där de är verksamma. LIXIL verkar i mer än 150 länder och sysselsätter över 70 000 personer, och kombinerar funktion, kvalitet och design för att göra människors liv bättre och mer njutbart - var de än är.

Kistagången 12 • 164 40 Kista • Telefon: +46 77 114 13 14 • www.grohe.se

MEDIEKONTAKT