Anders Wijkman invald i Gröna Bilisters styrelse

Europaparlamentarikern Anders Wijkman har i helgen valts in i Gröna Bilisters styrelse vid organisationens årsmöte i Hässleholm. Organisationen hoppas att valet av Wijkman ska stärka organisationens möjligheter att få EU att engagera sig mer i utvecklingen av energieffektivare miljöbilar och att öka tillgången till biobränslen.

- Med Anders i styrelsen kommer Gröna Bilister få en tydligare röst i Europa. Det krävs ett engagemang i EU för att vi fortare ska få fler miljösmarta bilar som drivs med biobränslen på våra vägar, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister. Inte minst måste vi få andra länder att acceptera den svenska synen på miljöfordon och miljöbränslen.

Under året kommer Gröna Bilister driva frågan om utvecklade fördelar för den som köper en miljöbil och med att få fram en nationell, tydlig och strängare miljöbilsdefinition. Organisationen kommer även att granska hur kommunerna arbetar med att skapa förutsättningar för grönare bilism.

Nya ledamöter i Gröna Bilisters styrelse är även Frances Sprei, doktorand i energi och miljö vid Chalmers i Göteborg; samt Tobias Smedberg, pr-konsult från Stockholm.

Omvalda till ytterligare en verksamhetsperiod är ordföranden Jakob Lagercrantz från Alingsås, Eva Håkansson från Nynäshamn och Denver Colorado, Christoffer Widegren från Stora Höga, Kristina Birath från Ronneby samt Martin Prieto från Älvsjö.

För ytterligare information kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande
Tfn: 0708-173 808
Mail: jakob.lagercrantz@gronabilister.se

Cecilia Carlqvist, vd
Mail: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

Foto på Anders Wijkman kan laddas ned här: http://www.wijkman.se/default.asp?id=135

Foto på Jakob Lagercrantz kan laddas ned här: http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=618&parent01=936&parent02=0&parent03=0&level2_4=true

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiken i grön riktning. Gröna Bilister är en ideell medlemsorganisation med 1200 betalande medlemmar, men ett betydligt större kontaktnät med bl.a. medlemstidningen Trafik & Miljö vars upplaga vartannat nummer tangerar 200000. http://www.gronabilister.se