Bilens Dag tid för eftertanke och bilvård – pressmeddelande Gröna Bilister

Söndag 28 oktober firas Bilens Dag – ett branschinitiativ för att sälja fler bilar. Gröna Bilister uppmanar alla att använda dagen för att fundera på hur vårt bilanvändning kan utvecklas, hur bilen kan bli renare – och för att vinterunderhålla bilen.

- Sverige behöver bilen, som ger rörlighet och handlingsfrihet.Men bilen innebär också hög klimatpåverkan, dålig luft i städerna, bilolyckor, buller och inte minst djupa ingrepp i hushållens ekonomi. Därför bör Bilens Dag handla om hur vi kan effektivisera, och glädjande nog har antalet körda mil nu minskat tre år i rad. Det är värt att fira!, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Bilens Dag instiftades för två år sen av bl.a. Motorbranschens Riksförbund och gäller både personbilar och lastbilar. Bilens Dag har hittills fått avsevärt mindre genomslag än t.ex. Kanelbullens Dag.

- Tyvärr upplever nog många att varje dag är Bilens Dag, t.ex. alla de som dagligen tvingas ta bilen för att kollektivtrafiken inte fungerar eller för att de inte får jobba distans för sin arbetsgivare. Nu skall vi lämna enfaldiga beroendet av få transportslag, och gynna mångfalden, säger Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister uppmanar också landets bilister att använda Bilens Dag för att vintersäkra sin bil, med fem konkreta tips:

1) Vinterförbered bilen
Inför vintern är det läge att fylla på spolarvätska och se till att den att den har tillräckligt med köldskyddsmedel. Kolla också vinterdäckens lufttryck, inklusive reservhjulet.

2) Välj dubbfria vinterdäck
Ska du byta vinterdäck så välj dubbfria vinterdäck. De fungerar bättre på de flesta underlag, har lägre förbrukning och ger mycket lägre partikelutsläpp

3) Håll bilen varm
En bil i garage kan vintertid vara många grader varmare än en som stått ute. Det minskar förbrukningen kraftigt.

4) Värm bilen när den körs, inte på tomgång
En bil som värms upp på tomgång släpper ut stora mängder hälsofarliga ämnen och förbrukar mycket bränsle. Moderna motorer behöver inte värmas före körning.

5) Låt bilen vila
Korta sträckor går det lika bra att gå. Du blir snabbt varm och får bättre kondition och hälsa. Dessutom tar bilen mest stryk på de korta sträckorna.

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808.