Dalarnas nya bilar: 0,7 % lägre klimatpåverkan första halvåret

Dalarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp från nya bilar köpta under första halvåret 2009 var nu 157,3 gram per kilometer jämfört med rikets 154,5 gram. Värdet för Dalarna är därmed 18:e lägst i landet bland länen. Klimatpåverkan från nybilsförsäljningen i länet första halvåret 2009 var 0,7 procent mindre än medelvärdet för hela 2008. På nationell nivå minskade utsläppen med 2,8 procent.

- De svenska utsläppen från nya bilar har varit högst i Europa, men nu minskar de rekordsnabbt. Andelen bilar som går på etanol och biogas ökar och vi väljer allt snålare bilar. Sverige har den snabbaste omställningen till klimatsmart bilism i hela Europa, även om det fortsatt är lång väg kvar, säger Gröna Bilisters VD Cecilia Carlqvist.

Under första halvåret registrerades 2195 bilar i Dalarna län. Koldioxidutsläppen för nya bilar har minskat med 0,7 procent i Dalarna mot 2,8 procent i riket enligt Naturvårdsverkets, Vägverkets och Konsumentverket nya Bilindex, som räknar med den faktiska klimatnytta biobränslen gör. Gröna Bilister räknar med en fortsatt snabb minskning av koldioxidutsläpp från bilar den närmaste tiden.

-Även om flera nya miljöbilar kommer ut i handeln den närmaste tiden är miljöbilsutvecklingen på längre sikt hotad. Regeringen har tagit bort miljöbilspremien och föreslagit att undantaget för miljöbilar från trängselskatter ska avvecklas snabbare än vad riksdagen tidigare beslutat. Det är ledsamt att regeringen blir rädd när det börjar gå riktigt bra, säger Cecilia Carlqvist.

De kommuner i Dalarnas län där klimatpåverkan har minskat mest genom nybilsförsäljning är Vansbro, Gagnef och Älvdalen. I kommunerna Smedjebacken, Borlänge, Hedemora och Malung har man istället ökat sin klimatpåverkan.

För ytterligare information kontakta:

Cecilia Carlqvist, vd, Gröna Bilister
E-post: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

Gröna Bilisters pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/grona_bilister

Källa: http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressmeddelanden/Nya-bilars-klimatpaverkan-fortsatter-att-minska/

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiken i grön riktning. Gröna Bilister är en ideell medlemsorganisation med 1200 betalande medlemmar, men ett betydligt större kontaktnät med bl.a. medlemstidningen Trafik & Miljö vars upplaga vartannat nummer tangerar 200000. www.gronabilister.se