Gröna Bilister: Bravo, Göteborg – 90 % miljöbilar

Göteborgs Gatubolaget Teknisk service har nu över 90 % miljöbilar av totalt 2 196 bilar. Staden har redan utsetts till Miljöbilsbästa Kommun av Gröna Bilister och får nu nytt beröm.

- Den som byter till miljöbil halverar klimatpåverkan jämfört med en konventionell bil. Därför är det väldigt glädjande att Göteborgs stad kommit så långt i utbytet av sina fordon, särskilt som huvuddelen av bilarna drivs med förnybara drivmedel med än högre klimatvinst. Denna milstolpe befäster stadens ställning som Miljöbilsbäst i landet, säger Gröna Bilisters VD Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilister poängterar vikten av att ha en samordnad hantering av fordonsflottan. Det har Göteborg i huvudsak, medan Stockholm som har mer decentraliserade fordonsparker i kommunen bara har cirka 60 procent miljöbilar. De delar av Göteborgs fordonsflotta som sköts decentraliserat har också en lägre miljöbilsandel.

- Men andelen miljöbilar är inte allt, det är också viktigt att hålla nere det totala antalet fordon och även här imponerar Göteborg. Genom samarbete med bilpooler, kan staden använda bilarna vardagar dagtid och allmänheten få hyra dem kvällar och helger. Det är lysande och vi är mycket glada att allt fler kommuner tar efter denna modell, säger Cecilia Carlqvist.

Göteborg är den enda kommun som fått tio stjärnor av tio möjliga i Gröna Bilisters granskning Miljöbilsbästa kommun. Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur ett miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.

För ytterligare information kontakta:

Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister
E-post: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

Gröna Bilisters pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/grona_bilister

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiken i grön riktning. Gröna Bilister är en ideell medlemsorganisation med 1200 betalande medlemmar, men ett betydligt större kontaktnät med bl.a. medlemstidningen Trafik & Miljö vars upplaga vartannat nummer tangerar 200000. www.gronabilister.se