Gröna Bilister kräver mer från Alliansens miljöfordonspolitik

Idag presenterade miljöminister Andreas Carlgren Alliansens enade miljöfordonspolitik. En större miljöbonus ges de allra effektivaste miljöfordonen. Den femåriga skattebefrielsen för miljöfordon blir kvar. Miljöministern är otydlig om förslagets detaljer, men nämner den stora miljöbonusen till elbilar och de energieffektivaste gasbilarna.

– Bra att Alliansen äntligen ger besked, men vi saknar flera viktiga delar, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Den viktigaste frågan av alla är vad som sker med det reducerade förmånsvärdet för miljöbilar.

Idag har den som köper en el, hybrid- eller gasbil 40 % reduktion på förmånsvärdet, för etanolbilar är reduktionen 20 %. Eftersom omkring 60 % av alla nya bilar som säljs går till företag, är detta det kanske viktigaste incitamentet. Det bör i framtiden utgå från bilens faktiska klimatpåverkan, inte teknikvalet, vilket tydligare styr mot riktigt klimatsmarta bilar.

Gröna Bilister kräver även besked vilka incitament som skall styra hur man laddar/tankar miljöfordonen. Om en miljöbil avsedd för el eller biobränslen tankas med icke miljömärkt el eller fossila bränslen försvinner miljönyttan.

– Regeringen bör lära av Göteborg, Växjö och Östersund – ställ krav på att de fordon som får ekonomisk stimulans huvudsakligen tankas rätt.  Det är bara på detta sätt som de goda biobränslena eller den miljösmarta elen kan få stöd att vinna marknadsandelar.

Gröna Bilister har sex tydliga rekommendationer för miljöfordonspolitiken:

• Skärp miljöfordonsdefinitionen. Belöna de bästa.
  • Inför ett klimatbaserat förmånsvärde.
  • Inför en progressiv fordonsskatt, där högutsläppare betalar mycket, medan lågutsläppare får bonus.
  • Var teknikneutral i bedömningen av bränslen och fordon, men våga belöna ny teknik.
  • Ställ krav på laddning/tankning av rätt drivmedel.
  • Gynna andra sätt att röra sig i samhället som komplement till bilen. Det skall löna sig att åka kollektivt, samåka eller IT-pendla.

För ytterligare information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister
Tfn: 0708-173 808
E-post: jakob.lagercrantz@gronabilister.se

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiken i grön riktning. www.gronabilister.se

Det behövs vardagshjältar. Vi måste bli fler som tar ansvar för framtidens bilism. Med dig som medlem i Gröna Bilister ökar möjligheterna att få en bilism anpassad till människa och miljö. Det förtjänar både du och naturen. www.gronabilister.se/medlemskap