Gröna Bilister lanserar bränslekampanj: Jag Vill Veta!

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2013 13:39 CEST

På måndag presenterar Gröna Bilister sin bränslerapport, som slår fast att kunskapen om varifrån våra drivmedel kommer, hur de producerats och vilken klimatpåverkan de har är bristfällig. Det gäller särskilt de fossila drivmedlen. Därför lanserar Gröna Bilister kampanjen Jag Vill Veta!

Förnybara drivmedel har krav på information om ursprung, faktisk klimatpåverkan och skydd av biologisk mångfald. Fossila drivmedel har inte sådana krav, vilket ger bensin och diesel en konkurrensfördel gentemot etanol, biogas och biodiesel. Dessutom lämnas konsumenten helt i sticket.

- Konsumenten bör få information om ursprung för bränslena på samma sätt som för kaffet, sockret och snart sagt allt annat man köper. Informationen bör finnas direkt vid pumpen i form och vara lätt att begripa. Bränslebolagen vill förstås slippa, men nu sätter vi press på dem genom kampanjen Jag Vill Veta!, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Drivmedelsrapporten, utmärkelsen Bästa Bränslebolag och kampanjen Jag Vill Veta! presenteras på frukostseminarium måndag den 6:e maj på World Trade Center i Stockholm, klockan 8.30-10.30.

Läs Gröna Bilisters rapport här: http://www.gronabilister.se/hallbara-drivmedel.

För mer information kontakta:

Mattias Goldmann, presskontakt, Mattias.goldmann@gronabilister.se 0703 – 09 00 45

Per Östborn, projektledare för granskningen, Per.ostborn@gronabilister.se 0738 – 19 61 54

Läs också Gröna Bilisters remissvar på EU:s förslag kring biodrivmedel och infrastruktur för alternativa drivmedel: http://www.gronabilister.se/remissvar. Läs mer om Gröna Bilisters arbete med biodrivmedel från tredje världen: http://www.gronabilister.se/sida-projektet

Kommentarer (0)

Kommentera