Nissan och Mitsubishi anmälda för vilseledande marknadsföring

Nissan och Mitsubishi har återkommande och under lång tid kallat sin kommande elbil för "utsläppsfri", "helt utsläppsfri" och "med nollutsläpp". Det är vilseledande marknadsföring, slår Gröna Bilister fast och KO-anmäler företagen.

- Vi vill stämma i bäcken och tidigt få hyfs på hur bilföretagen marknadsför sina elbilar. De har lägre utsläpp än de flesta andra bilar, men de har definitivt inte nollutsläpp och ingen ska få komma undan med att påstå det, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.

Gröna Bilisters anmälan i sin helhet lyder:

Elbilar har inget avgasrör. Det är positivt - elbilen ger inga utsläpp i gatumiljö, vilket kan bidra till bättre luftkvalitet lokalt. Dessutom är elmotorn mer effektiv än förbränningsmotorn, vilket innebär att bilens totala energiåtgång kan minska. Men elbilen är inte utsläppsfri; någonstans måste elen produceras och hur det sker avgör hur stora de samlade utsläppen blir. I Sverige har de ansvariga myndigheterna, bl.a. Energimyndigheten, tidigare angivit att utsläppen ska anges efter marginalelsprincipen, men har på senare tid öppnat för att utsläppen istället kan räknas utifrån svensk eller nordisk elmix. Ingen seriös bedömare har dock angett att elbilen kan bedömas som helt utsläppsfri.

Mot den bakgrunden är det besvärande att elbilsföretagen återkommande och under lång tid Ett exempel är Nissan som har marknadsfört sin kommande elbil Leaf som "utsläppsfri", "helt utsläppsfri" och "med nollutsläpp". Ett annat är Mitsubishi som som anger att deras Miev “... har absolut noll i CO2 utsläpp.

Gröna Bilister har återkommande påtalat för bilbranschen att sådana uttalanden inte är korrekta.Vi hoppas därför att Konsumentverket kan klargöra att marknadsföringen är vilseledande.”

Gröna Bilister har också noterat exempel från andra bilföretag, hyrbilsfirmor, bilpooler, biltidningar och andra vanligtvis kloka miljögrupperingar. Ett antal exempel följer nedan, med länk. Det visar hur ett slarvigt förhållningssätt till verkligheten sprider sig, och pekar på vikten av att snarast stävja detta.

absolut noll i CO2-utsläpp http://www.mitsubishimotors.se/Sweden/World/Environment/02.Imiev/Content-Block-i-MiEV.aspx#/environmentimiev/content-block-i-miev

Nissan LEAF – världens första bil med nollutsläpp

Nissan Leaf, världens första massproducerade helt elektriska utsläppsfria bil

Nissan är först i branschen med att lansera en ekonomiskt överkomlig bil som är helt utsläppsfri

Nissan satsar på nollutsläpp

Utsläppsfria Nissan LEAF nu beställningsbar […] första, ekonomiskt överkomliga, serietillverkade nollutsläppsbil […] LEAF är en helt utsläppsfri och eldriven bil

Nissan LEAF - världens första bil med nollutsläpp

utsläppsfri mobilitet i Europa

Bilpooler: Publika elbilspooler - Move About Våra bilar är rena, välunderhållna och har en bra räckvidd. Bilen tar dig till din destination snabbt, tyst och med nollutsläpp. ...

Biluthyrare: Nu kan du hyra vår elbil Fiat 500 EV, vilket innebär nollutsläpp avseende CO2, www.perpetum.se/text_biluthyrning.htm

Saab 9-3 ePower – Saabs första elbil | Aktuellt | PowerCircle

22 sep 2010 ... SportCombi med noll utsläpp. www.powercircle.org/se/.../saab-9-3-epower--saabs-forsta-elbil.aspx

mar 2010 ... Den kompakta MCV-bilen släpper inte ut någonting under resans första 50 kilometer, exempelvis i stadstrafik. Batteriet består av ett paket ...

personbilar.toveksbil.se/.../audi-a1-e-tron-nollutslapp-i-staden.html

Hållbar Mobilitet Skåne; Tåget har stora fördelar jämfört med bilen. Nollutsläpp, ytsnålt, energieffektivt och snabbaste marktransporten. Sedan 2000 har tågresandet ökat kraftigt i ...www.hmskane.se/printPage.php?i=437

Gröna Bilister poängterar att man är positiv till elbilar, men att elbilen ska bedömas utifrån dess faktiska miljö- och klimatpåverkan på samma sätt som andra fordon.

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.