Ockelbos kommunchef bäst i Sparsam Körning

Ockelbos kommunchef Lars Sjödin är bäst i landet på Sparsam Körning, en nationell tävling under Trafikantveckan där 43 kommuner deltog.

Den som lär sig köra sparsamt minskar bränsleförbrukningen, bränslenotan och klimatpåverkan med uppemot 15 procent. Effektivast av alla de hundratals personer – politiker, tjänstemän och allmänhet – som körde under Trafikantveckan körde Ockelbos kommunchef Lars Sjödin. Vinnaren är den som fått flest poäng, vilket man får genom att köra så snålt som möjligt, så snabbt som möjligt.

- Jag har verkligen tänkt till och implementerat det jag lärt mig i simulatorn, speciellt i stadskörning, säger Lars Sjödin.

Gröna Bilister är särskilt glada att så många personer i ledande befattning deltagit i tävlingen.

- Om resultaten systematiskt förs ut i kommunen, minskar klimatpåverkan rejält, samtidigt som det blir mer pengar över till annat än att tanka bilar. Därför är det bra att personer som kan ta dessa beslut själva varit med och sett nyttan med sparsam körning, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Trafikantveckan återkommer 2013, och med den Sparsam Körning-tävlingen.

- Intresset har varit stort , klimateffekten är tydlig och få saker är så sporrande som att få utmana kommunalrådet eller grannkommunen. Klart vi vill upprepa detta!; säger Sara-Linnéa Östervall, projektledare på Föreningen Sveriges Regionala Energikontor.

Sparsam Körning-tävlingen anordnades under Trafikantveckan 16-22 september av Cykelfrämjandet, Föreningen för Sveriges Regionala Energikontor och Gröna Bilister. Se vidare trafikantveckan.nu, där också detaljerad information om lokala händelser finns.

För ytterligare information:

Lars Sjödin Kommunchef, 070-414 14 00, lars.sjodin@ockelbo.se

Gröna Bilister: Jakob Lagercrantz 0708-173 808

Föreningen Sveriges Regionala Energikontor: Sara-Linnéa Östervall, 0702-11 05 47

Se vidare trafikantveckan.nu.