Pressmeddelande -

Information om Voltaren med anledning av apotekens utökade information om diklofenaks miljöeffekter

Det är välkommet att apoteken tar ansvar för information kring de produkter som erbjuds konsumenterna. Att informera om och ge råd för bästa behandling är en av apotekens viktigaste uppgifter och något som GSK Consumer Healthcare självklart stödjer och vill medverka till. För oss är det viktigt att de patienter som använder läkemedlen GSK utvecklar får en korrekt och allsidig information. Vi tycker också att alla beslut som har konsekvenser för patientens hälsa måste baseras på välgrundade vetenskapliga fakta både vad gäller patientsäkerhet och potentiella miljökonsekvenser.

Mot den bakgrunden ställer vi oss frågande till att Sveriges Apoteksförening valt ut en enskild läkemedelssubstans, diklofenak, som symbol för läkemedels miljöpåverkan. Dessutom att detta sker samtidigt som man medger att fullständig vetenskaplig fakta saknas om diklofenaks eventuella miljöpåverkan.

Vi befarar att Sveriges Apoteksförenings aktivitet inte kommer att ha avsedd långsiktig effekt vad gäller att bidra till positiv miljöpåverkan samtidigt som den kan få negativa konsekvenser för patienter som behöver behandla sin smärta. För patienten kan det vara olämpligt att indirekt förespråka användningen av alternativa produkter som har annan effekt och andra biverkningar. Risken finns också att den miljöeffekt man vill uppnå inte nås eftersom alternativa produkters miljöpåverkan inte utretts till fullo. Det försvårar för apotekspersonalen att hjälpa patienten att fatta ett välgrundat beslut vad gäller miljöhänsyn. Vi efterfrågar en fullständig vetenskaplig konsekvensbedömning.

Diklofenak gel har en vetenskapligt väldokumenterad god effekt för akuta smärttillstånd vid muskel- och ledskador1. Vi tror att tillgång till olika receptfria smärtstillande läkemedel är viktigt, eftersom varje produkt har särskilda användningsområden och alla produkter inte är lämpliga för alla.

För GSK Consumer Healthcare har det alltid varit självklart att informera om att alla läkemedel bör användas med eftertanke. Vi vill öka konsumenternas förståelse av denna viktiga fråga så att de kan fatta välgrundade beslut. Vi välkomnar samarbete i frågan om läkemedels påverkan på miljön med apoteken och andra aktörer i samhället.

Faktaruta diklofenak:

• Diklofenak är ett så kallat NSAID-läkemedel. Andra NSAID-läkemedel är ibuprofen, naproxen, nabumeton och acetylsalicylsyra.
      • Diklofenak gel har en vetenskapligt väldokumenterad god effekt för akuta smärttillstånd vid muskel- och ledskador1
      • Den aktiva läkemedelsubstansen i produkten Voltaren är dikofenak

För mer information kontakta:

Maria Cole, Kommunikationschef GSK Consumer Healthcare

+46 72-973 04 08

CHSE/CHVOLT/0054/18

1. Derry S, Moore R, Gaskell H, McIntyre M, Wiffen PJ. Topical NSAIDs for acute musculoskeletal pain in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 6. Art. No.: CD007402. DOI: 10.1002/14651858.CD007402.pub3

Ämnen

GSK är ett av världens ledande forskningsbaserade hälso- och sjukvårdsföretag. Vi strävar efter att förbättra livskvaliteten hos människor genom att göra det möjligt för dem att göra mer, må bättre och leva längre. För mer information besök se.gsk.com.

Maria Ericson

Presskontakt Head of Communication, External Affairs, Market Access +46 730335969

Do more, feel better, live longer

GSK är ett av världens ledande forskande hälso- och läkemedelsföretag. Målet är att forska fram och utveckla mediciner som bidrar till att människor kan vara mer aktiva, må bättre och leva längre. Globalt har GSK omkring 100 000 anställda och en av världens största budgetar för forskning och utveckling. I Sverige har GSK omkring 150 anställda som arbetar med kliniska prövningar, marknadsföring och försäljning av egenvårdsprodukter, läkemedel och vacciner.

Om du vill rapportera en biverkan eller oönskad händelse är du välkommen att kontakta biverkningsenheten på GSK. Telefon: 08-638 93 00. Postadress: Biverkningsenheten, GlaxoSmithKline AB, Box 516, 169 29 Solna.