Toleranzia genomför nyemissioner om upp till ca 28 MSEK sammanlagt

Toleranzia genomför nyemissioner om upp till ca 28 MSEK sammanlagt

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I USA, AUSTRALIEN, JAPAN, KANADA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Toleranzia AB (publ) genomför företrädesemission med påkopplade teckningsoptioner om upp till sammanlagt ca 28 MSEK. Nyemissionerna möjliggör bland annat för Toleranzia att skala upp tillverkningen av läkemedelskandidaten TOL2 och förbereda kandidaten för klinisk fas I/IIa studier på patienter som lider av den neuromuskulära sjukdomen Myastenia Gravis.

Den 4 oktober 2019 beslutade styrelsen i Toleranzia AB (publ) (’’Toleranzia’’ eller ’’Bolaget’’), med stöd av bemyndigandet från bolagsstämman 13 juni 2019, om att genomföra en företrädesemission av units om cirka 18,6 MSEK med påkopplade teckningsoptioner som kan ge Bolaget ytterligare cirka 7,5 – 9,3 MSEK (’’Företrädesemissionen’’). Toleranzia har i Företrädesemissionen erhållit teckningsförbindelser om cirka 5 MSEK och en emissionsgaranti om cirka 13,6 MSEK motsvarande totalt 100 procent av Företrädesemissionen.

Igår den 22 oktober offentliggjordes även prospektet, vilket har godkänts av Finansinspektionen.

Prospektet innehållande fullständiga villkor och anvisningar finns tillgängligt på Toleranzias hemsida, www.toleranzia.se. Det kommer även att finnas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida, www.fi.se/sv/vara-register/prospektregistret/.

Teaser finns tillgänglig på Toleranzia hemsida, www.toleranzia.se.

Anmälningssedel kommer från och med teckningsperiodens första dag, idag den 23 oktober 2019, att finnas tillgänglig på Toleranzias hemsida, www.toleranzia.se.

VD Charlotte Fribert kommenterar:

- Vi är mycket glada att det prekliniska arbetet som genomförts hittills under året löpt på framgångsrikt, med två preliminära toxikologiska studier inom vilka TOL2 uppvisat goda egenskaper avseende säkerhet och tolererbarhet samt en framgångsrik uppskalning av produktionen tillsammans med Testa Center i Uppsala. Med kapitalet från företrädesemissionen får vi nu mycket goda resurser för att tillsammans med vår kontraktstillverkare 3P etablera en industriell tillverkningsprocess för produktion av TOL2 fram till och med kliniska studier. Emissionen ger oss också resurser att förbereda och planera inför klinisk fas I/IIa-prövning av TOL2 i patienter med myastenia gravis, samt att välja och inleda utvecklingsarbete av en ny läkemedelskandidat inom ytterligare en autoimmun sjukdom med ett stort medicinskt behov och en attraktiv marknadspotential.

Bakgrund, motiv och användning av emissionslikviden
För att Toleranzia ska ta sig vidare i utvecklingen av TOL2 och för att förbereda kandidaten för klinisk fas, genomför Bolaget denna företrädesemission av units. Emissionslikviden planeras bland annat att användas för att skala upp tillverkningen av läkemedelskandidaten TOL2 och förbereda kandidaten för en klinisk fas I/IIa studie samt för val och inledande preklinisk utveckling av en ny läkemedelskandidat mot en ny indikation, TOL3.

Teckningsförbindelser och emissionsgaranti
Bolaget har erhållit teckningsförbindelser och en emissionsgaranti om totalt 18,6 MSEK, motsvarande 100 procent av Företrädesemissionen. Toleranzia har erhållit teckningsförbindelser om cirka 5 MSEK, motsvarande cirka 27,1 % av Företrädesemissionen från nuvarande ägare Robert Joki, Leo Graf, S&B Christensen AB, Anders Eriksson (privat och bolag), CRO Group AB, Partner för Framgång Sverige AB, Lindia Invest Aktiebolag, styrelseledamöterna Kristian Sandberg, Anders Milton, Eva Lindgren, Maarten Kraan, Ola Rönn och ledande befattningshavare Charlotte Fribert och Björn Löwenadler. Därutöver har Bolaget erhållit en emissionsgaranti om cirka 13,6 MSEK motsvarande cirka 72,9 % från Duocap AB. Likvid har dock inte säkerställts på förhand. Garantikostnader beräknas uppgå till cirka 1,36 MSEK.

Fullständiga villkor och anvisningar för Företrädesemissionen samt övrig information om Bolaget kommer att framgå av prospektet.

Rådgivare
Finansiell rådgivare avseende Företrädesemissionen är Corpura Fondkommission AB och legal rådgivare till Bolaget är Fredersen Advokatbyrå AB. DNB Bank ASA, filial Sverige, agerar emissionsinstitut.

För ytterligare information, kontakta:
Charlotte Fribert – VD
E-post: charlotte.fribert@toleranzia.com

Denna information är sådan information som Toleranzia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 oktober 2019.

Om Toleranzia AB
Toleranzia AB (556877-2866) är ett svenskt bioteknikföretag som är noterat på Spotlight Stock Market. Bolaget utvecklar läkemedel som utnyttjar immunförsvarets egen kraft för behandling av autoimmuna sjukdomar. Läkemedlen, som riktar sig mot sjukdomsorsaken, kan lindra eller bota sjukdomen och inte bara minska symptomen som nuvarande behandlingar gör. Bolagets huvudfokus är den autoimmuna nerv- och muskelsjukdomen myastenia gravis (MG), vilken är en så kallad orphan-sjukdom, för vilken det idag föreligger ett stort medicinskt behov och en stor marknadspotential. Sjukdomsprevalensen är ungefär 200 000 personer i EU och USA tillsammans. Kännetecknet för MG är en försämrad neuromuskulär överföring av elektriska impulser vilket leder till en muskelsvaghet som kan bli mycket allvarlig för patienten. För MG utvecklar Toleranzia läkemedelskandidaten TOL2, som har potential att bli den första långtidsverkande eller botande behandlingen och som verkar specifikt på den underliggande sjukdomsorsaken. TOL2 har erhållit särläkemedelsstatus från både FDA i USA och EMA i Europa. Toleranzia grundades av forskare vid Göteborgs universitet. Bolaget är verksamt vid Biotech Center i Göteborg. För ytterligare information, besök:
www.toleranzia.se.

GU Ventures delar information om sina inkubator-, portfölj- och alumniföretag.