Profundus utser Åsa Lindström som VD!

Profundus utser Åsa Lindström som VD!

Profundus AB, ett av GU Ventures företag, välkomnar Åsa Lindström som VD från 2:a december 2019. I sin roll som VD kommer Åsa att leda företagets kommersialisering av en ny unik kamerateknologi för högupplöst ögonbottenfotografering baserad på s.k. ”adaptiv optik”.

Den nya Profundus-kamerateknologin har utvecklats utifrån det stora vårdbehov som finns av förbättrad upplösning vid fotografering av näthinnan. Genom en högre upplösning och ett betydligt större område som avbildas, kan kameran ge nya möjligheter till tidig upptäckt och diagnostik vid forskning och framtagning av nya terapier. Kliniskt kan behandlingseffekter kontrolleras för flera stora patientgrupper, till exempel patienter med diabetes, AMD (”Gula fläcken”), samt ärftliga näthinnesjukdomar.

Ansvarig affärsutvecklare vid GU Ventures, Elisabeth Gustafsson, som är tillika styrelseordförande i Profundus, är mycket nöjd med resultatet av rekryteringsprocessen, vars mål var att hitta en VD med ledarerfarenhet och driv, samt såväl klinisk som teknisk kompetens. Enligt Elisabeth matchar Åsa samtliga kriterier och hon har dessutom ett gediget nätverk inom Life Science-fältet.

- Vi ser Åsa som ett mycket värdefullt tillskott till Profundus team och önskar henne varmt välkommen. Det ska bli riktigt roligt att arbeta tillsammans med företagets kommersialisering, berättar Elisabeth.

Åsa är utbildad sjuksköterska och arbetade till att börja med inom vården, varefter hon även utbildade sig till maskiningenjör och har sedan dess främst arbetat i affärsdrivande verksamheter. Hon har en gedigen bakgrund inom medicintekniska området, både som användare och inom försäljning. Dessutom har hon arbetat som projektledare i avancerade teknikutvecklingsprojekt för fordonsindustrin och för Sahlgrenska Science Park, som är ett av GU Ventures innehav också. Åsa kommer närmast från en tjänst som projektledare på ÅF.

- Det ska bli väldigt spännande och roligt att få vara en del av teamet som skall utveckla Profundus Imaging. Det är en fantastisk teknik som öppnar helt nya möjligheter inom diagnostik och behandling. Det här kan komma att göra stor skillnad för många människor med olika sjukdomar, säger Åsa.

Profundus unika ögonbottenkamera är baserad på Adaptiv Optik (AO) och ger bilder med upp till 10 ggr högre upplösning jämfört med traditionella ögonbottenkameror och upp till 50 ggr större bilder jämfört med existerande kameror med AO-teknik. Företaget kommer i första hand att rikta sig till sjukhus med avancerad forskning inom området och parallellt med det kommer även en version för kliniskt bruk att utvecklas för att kunna erbjudas den bredare marknaden.

Profundus är baserat på forskning och utveckling av forskare vid Göteborgs universitet. Idag ägs företaget av grundarna, GU Ventures och ett flertal affärsänglar.

För mer information, kontakta:

Elisabeth Gustafsson, e-post elisabeth.gustafsson@ventures.gu.se tel 0708-580439

Åsa Lindström, e-post asa.lindstrom@profundusimaging.com tel 0704-808383

Intervju med Åsa Lindström i hennes tidigare roll vid Sahlgrenska Science Park:

Om Profundus AB

Profundus har en unik metod för högupplöst ögonbottenfotografering baserad på s.k. ”adaptiv optik”. Metoden möjliggör en väsentligt högre upplösning jämfört med traditionell fotografering och därmed en möjlighet till tidigare och bättre diagnoser samt bättre uppföljning vid behandling av sjukdomar i ögats näthinna. Affärsidén är att utveckla och sälja ögonbottenkameror och programvaror för en global marknad. Profundus vill bidra till ökad livskvalitet för patienter och en mer kostnadseffektiv ögonsjukvård. Läs mer på www.profundusimaging.com.

GU Ventures AB är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat 190 nya affärsidéer. Portföljen består idag av 65 innehav, varav nio är noterade. Vid senaste mätningen har 87% av företagen i portföljen bidragit till de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN. GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya affärer och företag med anknytning till Göteborgs universitet, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag samt alumnibolagen.

Elisabeth Gustafsson

GU Ventures Affärsutvecklare +46 (0)708 - 58 04 39