Toleranzias pågående företrädesemission - idag är sista dagen för köp av teckningsrätter

Den 14 februari 2018 inleddes teckningsperioden för Toleranzias företrädesemission. Vid fulltecknad företrädesemission tillförs Toleranzia initialt ca 24 MSEK. Sammanlagt finns 8,54 MSEK i teckningsåtaganden och 80% av emissionen är säkerställd genom teckningsförbindelser och garanter. Idag är sista dagen för att köpa teckningsrätter.

Toleranzia har, som tidigare kommunicerats, säkerställt 80 procent av emissionen genom teckningsförbindelse från delägaren Robert Joki och garantiåtagande av fonderna Formue Nord Markedsneutral A/S och Modelio Equity AB. Tecknings- och garantiåtagandena uppgick till totalt cirka 19,2 MSEK.

Under processen har det utökats med ytterligare teckningsförbindelser om cirka 6,15 MSEK. Tillsammans med befintligt åtagande från nuvarande ägare, Robert Joki, uppgår nu teckningsåtaganden sammanlagt till cirka 8,54 MSEK, vilket motsvarar 35,60 procent av emissionen.

Teckningsförbindelserna sker med stöd av teckningsrätter som har överlåtits vederlagsfritt av GU Ventures AB, MIVAC Development AB och styrelseledamot Klementina Österberg, tillika VD för GU Ventures. Ingen ersättning har heller utgått till tecknarna för deras åtagande.

Bolagsvärdering för emissionen uppgår till cirka 24 MSEK innan nyemissionen. I fredags stängde börsvärdet på 27 MSEK.

Toleranzias VD Charlotte Fribert kommenterar:

Lotti ".. peak-sales för myastenia gravis kan uppgå till 1,2 miljarder USD."

”Genom nuvarande nyemission tar Toleranzia ett stort steg mot klinisk utveckling av ett nytt läkemedel som på ett effektivt och långtidsverkande sätt kan behandla och möjligen även helt bota patienter med myastenia gravis, en patientgrupp som idag saknar effektivbehandling. Vår läkemedelskandidat, TOL2, utvecklas mot myastenia gravis som är en autoimmun sjukdom som leder till allvarlig muskelsvaghet och en svår livssituation med försämrad livskvalitet för patienten.

För TOL2 har Toleranzia beviljats särläkemedelsstatus (Orphan Drug Designation) i USA, vilket medger betydande marknadsexklusivitet samt omfattande hjälp från regulatoriska myndigheter. Förutom de rent regulatoriska fördelarna är marknaden för särläkemedel mycket gynnsam kommersiellt. Vi bedömer att peak-sales för orphan-sjukdomen myastenia gravis kan uppgå till cirka 1,2 miljarder USD.

Emissionen ger oss resurser till att genomföra flera värdehöjande aktiviteter såsom storskalig produktion av TOL2 samt toxikologi- och säkerhetsstudier och förberedelser av kliniska prövningar i människa. Därutöver kan vi inleda både stabilitetsstudier och arbetet med att formulera läkemedlet på bästa sätt. Via emissionen räknar vi med att 2019 stå väl rustade för att starta kliniska studier på patienter med myastenia gravis.

Inom tre år är det min förhoppning att vi framgångsrikt har genomfört en klinisk fas I/IIa-studie i myastenia gravis och har ingått avtal med ett ledande läkemedelsföretag som slutför de kliniska studierna och tar TOL2 till marknaden. Parallellt har vi identifierat och påbörjat preklinisk utveckling av en ny läkemedelskandidat inom ytterligare en autoimmun sjukdom där det medicinska behovet fortfarande är mycket stort.”

Charlotte Fribert kommenterar den utökade teckningsförbindelsen:

”Det är ett styrkebesked för oss att vi erhållit ytterligare teckningsförbindelser från nya investerare som tror på bolaget. Detta ger oss en god ägarbas för framtiden. Nu ser vi fram emot en intensiv vår och framtid i bolagets fortsatta utveckling.”

Information om emissionen

Idag är sista dagen för handel med teckningsrätter. Teckningsperioden i emissionen sträcker sig fram till och med onsdag den 28 februari 2018.

Fullständigt emissionsmemorandum och anmälningssedlar finns publicerade på Toleranzias hemsida (www.toleranzia.com), på AktieTorgets hemsida (www.aktietorget.se), samt på Aqurats hemsida (www.aqurat.se).

Rådgivare

Finansiell rådgivare avseende företrädesemissionen är Corpura Fondkommission AB och legal rådgivare till Bolaget är Fredersen Advokatbyrå AB. Aqurat Fondkommission AB agerar emissionsinstitut.

För ytterligare information eller frågor kontakta:

Charlotte Fribert, verkställande direktör i Toleranzia AB
E-post: charlotte.fribert@toleranzia.com

Kort om Toleranzia

Toleranzia AB (556877-2866) är ett svenskt bioteknikföretag som är noterat på AktieTorget. Bolaget utvecklar läkemedel som utnyttjar immunförsvarets egen kraft för behandling av autoimmuna sjukdomar. Läkemedlen, som riktar sig mot sjukdomsorsaken, kan lindra eller bota sjukdomen och inte bara minska symptomen som nuvarande behandlingar gör. Bolagets huvudfokus är den autoimmuna nerv- och muskelsjukdomen myastenia gravis (MG), vilken är en så kallad orphan-sjukdom, för vilken det idag föreligger ett stort medicinskt behov och en stor marknadspotential. Sjukdomsprevalensen är ungefär 200 000 personer i EU och USA tillsammans. Kännetecknet för MG är en försämrad neuromuskulär överföring av elektriska impulser vilket leder till en muskelsvaghet som kan bli mycket allvarlig för patienten. För MG utvecklar Toleranzia läkemedelskandidaten TOL2, som har potential att bli den första långtidsverkande eller botande behandlingen och som verkar specifikt på den underliggande sjukdomsorsaken. Toleranzia grundades av forskare vid Göteborgs universitet. Bolaget är verksamt vid Biotech Center i Göteborg. För ytterligare information, besök: www.toleranzia.se.

GU Ventures är delägare sedan start - vi delar nyheter och information om alla våra bolag.

Kort om GU Ventures

Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 140 nya affärsidéer, varav 100 sysselsätter 350 personer och omsätter 300 mkr årligen, samt har gjort fler än 30 exits. Företagen har sammanlagt attraherat över 1,5 miljarder SEK i finansiering och elva av dem är noterade. 87% av företagen i portföljen bidrar till de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN och så många som 11 av de 17 målen berörs.

Vårt uppdrag är att finansiera och utveckla nya affärer och företag med anknytning till Göteborgs universitet, vilket leder till jobbskapande och hållbar tillväxt. GU Ventures är helägt av Svenska Staten och bildades 1995 som ett av de svenska lärosätesanknutna holdingbolagen med uppdrag att kommersialisera forskningsresultat och kunskap. Vår inkubator- och investeringsverksamhet är topprankad av UBI Global Index. Läs mer på: www.guventures.com.