En sportjournalist på bänken

Ett nytt ansikte har dykt upp i ledargänget under våren. Hans namn är Anders Nilsson, hemsidan fick tag på honom över mailen då han just nu befinner sig i Brasilien...

Hallå Anders, allt väl i värmen?
– Superbra. Det är verkligen helt fantastiskt att följa VM på plats här i Brasilien. Ett äventyr som jag kommer att bära med mig resten av livet.

Vem är Anders Nilsson?
– En sportjournalist som levt för och med fotboll sedan barnsben. Förutom att jag själv spelat i och sen tränat lag har jag jobbat med sport på det ena eller andra sättet i nästan hela mitt yrkesverksamma liv.

Vad har du för bakgrund inom fotbollen?
– Först och främst spelade jag själv i många år, men tvingades sluta på grund av knäskador när jag var i 30-årsåldern. Av en händelse fick jag frågan om jag ville träna Sundsvalls DFF och på den vägen är det. Sedan åren i SDFF har jag bland annat varit i Linköpings FC (där jag jobbade med spelarrekryteringar), jobbat på fotbollsgymnasium och tränat ett par lag i Sundsvall.

Hur kom du i kontakt med Hammarby IF DFF?
– Faktum är att jag tog kontakt med klubben i vintras eftersom jag inte var verksam i någon förening förra året och kände att jag saknade att vara en del av en förening och ett lag. Efter ett förutsättningslöst möte med Andrea och Pär kom jag in i laget.

Vad är din roll i tränarstaben?
– Den är lite lurig eftersom jag i första hand är en del av den sportgrupp som bildats för att ytterligare spetsa till den sportsliga apparaten runt laget. Men därtill finns jag med som en resurs till Pär, Farre och de övriga tränarna. Jag försöker bidra med den erfarenhet och kompetens som jag har, både i rollen som instruktör och som bollplank till spelare och tränare.

Hur tycker du säsongen hittills har varit för laget? Någon match som du skulle vilja lyfta speciellt?
– Den har varit hyfsad, utan att riktigt nå upp till de höjder som vi skulle vilja. Men det är viktigt ha i åtanke att ett lag går igenom en utvecklingsprocess varje säsong. Det handlar om att jobba hårt och noggrant dag ut och dag in för att hela tiden ta små steg framåt och uppåt.

Vad tror du om lagets chanser att gå upp i allsvenskan 2015?
– Chansen finns där, helt klart. Som jag sa nyss så handlar det väldigt mycket om att ta tillvara och göra det absolut bästa av varje enskild träning och match. Det är sällan tillfälligheter som avgör vilka lag som tar steget upp. De lag som jobbar hårdast och spelar bäst efter sina förutsättningar brukar dra det längsta strået.

Hinner du hänga med på nätet hur det går för tjejerna?
– Det gör jag definitivt, dessutom har jag så gott som daglig kontakt med tränare och spelare. Faktum är att jag verkligen saknar den dagliga kontakten som träningar och matcher innebär.

På lördag möter Bajen Mallbacken, ett lag som bara förlorat en enda match. Vågar du tippa hur det går?
– Mallbacken har ju gått som tåget under vårsäsongen och deras resultat imponerar, det blir helt klart en svår match. Vi har blivit bättre för varje vecka och på slutet har spelet fungerat bra, så jag tror på en jämn match där jag hoppas att vi drar längsta strået.

Och till sist...vad gör du i Brasilien?
– Jag är här som bloggare och reporter för spelbolaget ComeOn! och tidningen Metro. Jag sökte "Sveriges schysstaste jobb", som det hette i annonsen, och fick det. Så nu reser vi (min kollega Oscar och jag) runt i Brasilien, ser en massa fotboll och träffar spännande människor. Hela VM-äventyret går att följa på: http://promotions.comeon.com/vm-bloggen/

Forza Bajen!

• elitettan 2014