Anfallaren Angelika Johansson har värvats till Bajen

Angelika har sedan tidigare en lång erfarenhet från USA där hon bodde och spelade i fyra och ett halvt år. Tre år på Franklin Pierce University i New Hampshire, där hon läste sin kandidat examen. Sedan var hon ett och ett halvt år på University of Connecticut, där hon läste sin master. Under tiden spelade hon för universitetets fotbolls lag.

-Jag valde Hammarby främst av satsningen som klubben gör och jag gillar verkligen vad jag har sett av kvaliteten på spelare och ledare. Jag ser framemot en intressant och lärorik säsong hos Hammarby och hoppas att vi kommer vara med i toppen av serien, säger Angelika Johansson själv i en kommentar.

-Värvningen av Angelika är ytterligare ett steg mot satsningen att ta Hammarby tillbaka till allsvenskan. Angelika visade förra vårsäsongen att hon är en riktigt målskytt med sina 9 mål för Dalsjöfors vilket har varit en egenskap vi sökt efter. Jag ser Angelika som en mycket spännande värvning med stor potential. Angelika utvecklades mycket under sina år i USA och hennes fysik och målfarlighet kopplat till till hennes strävan att träna stenhårt gör att hon känns som en viktigt pusselbit i vår satsning, säger tränare Pär Lagerström.

På frågan om vilka erfarenheter hon har med sig från tiden i USA så svarar hon:

-Jag lärde mig oerhört mycket under min tid i USA, både taktiskt och spelmässigt och utvecklades mycket som fotbollsspelare. Men om jag ska nämna en grej måste det vara förmågan att tro på att man kan vinna varje match, oavsett hur det går de första 89 minuterna och att man alltid är ett lag vad som än händer.

Vi hälsar Angelika välkommen till Hammarby-familjen!