Länge efterfrågad, men nu är Pantomen här för att samla in all pant hon kan hitta.

Sopsamlarmonstren välkomnar Pantomen

Sopsamlarmonsterfamiljen växer med ett helt nytt pantmonster – Pantomen. 16 monster har blivit 17 och nu kan alla förskolor och skolor använda sig av Pantomen i sitt hållbarhetsarbete. Pantomen har varit efterfrågad länge men eftersom Hässleholm Miljö faktiskt inte samlar in burkar och flaskor med pant-märkning fick de vända sig till Pantamera för att ta reda på om de var intresserade.

Vilket de var och nu kliver Pantomen ut i rampljuset för att samla på sig så mycket pant hon bara kan.

- Efterhand som Sopsamlarmonstren fått större och större uppmärksamhet har också efterfrågan på ett pantmonster från barn, pedagoger, lärare och föräldrar vuxit. För ett halvår sedan ställde vi därför frågan till Pantamera, och de nappade, säger Matilda Ehnberg som är projektsamordnare på Hässleholm Miljö.

- Vi tycker att det är jätteroligt att Pantomen är en ny medlem i sopsamlarmonstergänget! Pantomen är en sann panthjälte som gör det lätt att förstå varför det är viktigt att panta och återvinna. Vi tror att Pantomen kan hjälpa alla att fatta hållbara beslut, säger Sara Riismark, kommunikationsansvarig för Pantamera vid Returpack.

Sopsamlarmonstren har spridit sig vitt och brett över hela Sverige och används idag av över 300 förskolor och skolor i landet. I dagsläget har även 21 kommuner skrivit samarbetsavtal med Hässleholm Miljö som ger dem rätt att implementera Sopsamlamonstren i sin pedagogiska verksamhet.

Konceptet Sopsamlarmonster har tagits fram av Hässleholm Miljö AB som en del i bolagets skolprojekt. Projektets övergripande syfte är att sprida kunskap och skapa engagemang i frågor kring miljö och hållbarhet redan från en tidig ålder.