Vattenpris för odling med lite vatten

Vattenpris för odling med lite vatten

Vattenpriset "Stockholm Water Prize" går i år till forskare i Sri Lanka för deras arbete med att "få ut mer per droppe".
International Water Management Institute (IWMI) med säte i Colombo har enligt priskommittén bidragit till effektivare bevattningssystem i Asien och Afrika och till globala riktlinjer om hur avloppsvatten kan användas säkert i jordbruket.

Priset på en miljon kronor instiftades 1990 som ett led i Vattenfestivalen satsning inom miljöområdet. Det är ett internationellt vattenmiljöpris som delas ut årligen av Stockholm Water Foundation till en forskare, organisation, institution eller ett företag som lämnat ett väsentligt bidrag till bevarandet av världens vattenresurser. Priset administreras av Stockholm International Water Institute, SIWI.

International Water Management Institute (IWMI) har under senaste 25 åren etablerat sig som den mest framstående källan till omfattande data och kunskap om globala vattenresurser. Institutet belönas nu för sin banbrytande forskning om bevattningssystem som hjälper odlare att få ut större skördar med mindre vatten.

Dr Colin Chartres, generaldirektör för IWMI, är mycket stolt över priset..

- Detta är en otrolig ära för vår organisation. de verkliga vinnarna är förstås IWMI:s engagerade medarbetare som under drygt ett kvarts sekel har arbetat med forskning av högsta kvalitet, sa han efter att ha fått höra nyheten.

Läs mer om Stockholm Water Prize

Regioner

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag. Citera gärna våra pressmeddelande och nyheter, men hänvisa alltid
till HaV.Foto: /Havs- och vattenmyndigheten.Bilden får användas för redaktionell återpublicering där HaV och HaVs arbete beskrivs och ett år från pressmeddelandets datum. Användning i kommersiella syften är inte tillåten. I anslutning till publicering skall namn på upphovsman och källa anges.