HaV ger statliga bidrag för att säkra tillgången till dricksvatten

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2019 06:30 CEST

Foto Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, kommer att fördela 45 miljoner kronor till länsstyrelserna för att säkra bättre vattenhushållning och bättre tillgång till dricksvatten. De områden som har haft allvarligast problem med vattenbrist och torka de senaste åren eller områden där det kan förväntas bli problem i framtiden prioriteras. Det är främst Blekinge, Gotland, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Västra Götaland, Örebro och Östergötland som kommer att prioriteras.

Bidraget användas för att förstärka länsstyrelsens arbete för en tryggad tillgång till dricksvatten. Kommuner och kommunala VA-bolag kan söka bidrag hos länsstyrelsen för investeringar i ny teknik och för medfinansiering av åtgärder för en tryggad tillgång till dricksvatten. Samarbete över större geografiska områden, som till exempel avrinningsområden uppmuntras.

Bilaga: Bidragsbeslut med fördelning av medel

För ytterligare information kontakta

Mats Svensson, avdelningschef, havs- och vattenförvaltningen, Havs- och vattenmyndigheten tel 010-698 63 74

Isabella Engblom, presskontakt, tel 010-698 64 00

Foto Maja Kristin Nylander: /Havs- och vattenmyndigheten.

Kommentarer (0)

Kommentera