De letar felbetalningar med artificiell intelligens

De letar felbetalningar med artificiell intelligens

Många tror att artificiell intelligens eller AI är något som ligger långt bort i framtiden. Det stämmer inte. Företaget Inyett jobbar i gränslandet till AI och anlitas av Helsingborg och flera andra kommuner för att granska leverantörsbetalningar. "Vi sökerju sätt att förenkla livet, AI handlar egentligen mer om människor än om maskiner", säger stadens digitaliseringsdirektör Martin Güll.

På Drottninggatan i Helsingborg sitter knappt 30 anställda i helt nya lokaler. Här finns utvecklare, säljare, marknadsavdelning och HR-avdelning. Företaget Inyett föddes år 2009 ur ett samarbete med Lunds Tekniska Högskola.

– De utvecklade en väldigt avancerad modul för att granska leverantörsbetalningar. Våra kunders betalningar körs genom vårt system och då upptäcks till exempel bluffakturor, dubbelbetalningar och avvikande betalningsmönster, säger VD Jan Swedin.

Systemet är programmerat att ”lära sig” hur olika kunders betalmönster brukar se ut och varnar när det är något som verkar konstigt. Idén till företaget kom när grundarna fick höra om en person i en kommun som fick en utbetalning med en extra nolla på. Ett annat exempel var företaget som skulle betala sina elkostnader på knappt två miljoner, men råkade sätta in hela summan till ett litet café istället.

– Det är ju väldigt enkla avvikelser som händer lätt men som kostar mycket pengar för kommuner och företag. Det skulle dessutom ta deras ekonomiavdelningar massor av tid att sitta och kontrollera allt själva. Våra kunder brukar säga att de sparar tid genom våra tjänster, samtidigt som de känner sig tryggare, säger Jan Swedin.

Inyett har många av Sveriges kommuner som kunder, tillsammans med kommunala bolag, landsting och myndigheter. Tillväxten sker nu främst på den privata sidan, framförallt inom branscherna bygg, fastighet, transport och logistik. Det är offentlig sektor och byggföretag som anlitar Inyett mest.

– Just inom offentlig sektor är det ju extra viktigt att alla betalningar blir rätt eftersom det handlar om skattepengar, säger Jan Swedin.

Hur tror ni att AI kommer att utvecklas i framtiden?

– Idag jobbar vi ju inte med renodlad AI utan vi är i gränslandet. Ofta ligger det ju enorma mängder data till grund för AI, och här analyserar ju vi redan idag många miljoner transaktioner om året genom vår databas. I framtiden tror jag att vi baserat på den datan kan hjälpa våra kunder genom ett mer självlärt system där trender, mönster och åtgärder kan föreslås med hjälp av AI, säger Tommie Holmertz som är företagets marknadschef.

Martin Güll som är digitaliseringsdirektör på Helsingborgs stad tror att AI kommer att vara en självklar del av framtiden.

– Idag jobbar vi inte med regelrätt AI i staden, vi har inga självlärande algoritmer. Men vi arbetar mycket med automatisering och det är starkt förknippat med AI. Vi håller till exempel på och utvecklar chattbotar som kan möjliggöra dygnet runt-öppet på kontaktcenter.

Han tror även att AI kommer användas mycket av privatpersoner längre fram.

– En vision är att alla kommer att ha en digital personlig assistent som håller reda på saker åt en. Den kan till exempel boka klipptid, lägga beställningar och hålla koll på hur många semesterdagar man har kvar.

Varför behövs AI?

– Det är svårt att säga vad som är hönan och vad som är ägget men vi söker ju alltid sätt att förenkla för oss själva. Jag menar att AI handlar mer om människor än om maskiner.

Martin Güll kommer att prata om AI på HBG Talks. Läs mer på https://www.hbgtalks.se/