Ett hav fullt av plast

Åtta miljoner ton plast hamnar i våra hav varje år och tar många sekler för naturen att bryta ned. Hur påverkar all denna plast miljön och oss människor? Vad kan vi i Helsingborg göra åt saken? Den 22 maj på Röda Kvarn lyfts frågan om problem och lösningar med plast i havet genom föreläsningar, panelsamtal och diskussioner. Kvällen avslutas med mingel och visning av den hyllade dokumentärfilmen A Plastic Ocean.

I havet utanför Helsingborg kryllar det skräp som plastpåsar, fiskenät och cigarettfimpar som är flera tiotal år gamla.

– Samtidigt som plasten i havet får stora konsekvenser på fisklivet och naturen så påverkar det även vår egen hälsa, säger Annelie Brand, marinbiolog på miljöförvaltningen i Helsingborg.

Den största delen plast i våra hav består av mikroplaster. Detta är små bitar av plast som till stor del kommer från land, de kommer bland annat från åra konstgräsplaner, slitage från bildäck, båtar och skönhetsprodukter.

– Engångartiklar som förpackningar, plastpåsar och plastflaskor är en annan stor bidragare till marin nedskräpning. De används ofta bara en gång och mycket hamnar till slut i havet för att brytas ned till just mikroplaster som fiskar misstar för mat, säger Annelie Brand.

Men vad kan vi göra för att minska mängden plast som kommer ut i havet?

Från EU har man satt upp mål på att minska användningen av plastpåsar med hälften fram till 2025. Detta är även del av ett större lagstiftningspaket om en cirkulär ekonomi där återvinning av just plast är ett prioriterat område.

Den 22 maj kommer frågan att lyftas från flera perspektiv – från den lokala till det politiska på EU nivå. NSVA (Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp) berättar om mikroplaster i kretsloppet och hur det ser ut med vattnet här i Helsingborg. Helsingborgsföretaget Tretorn ger en inblick i deras miljöarbete där spökgarn från havet blev till en nylanserad regnjacka. Kommer gör även Linnea Engström, europaparlamentariker i EU för Miljöpartiet, för att berätta hur man jobbar med frågan internationellt.

Deltagande i arrangemanget är gratis men föranmälan krävs.

Datum: måndag den 22 maj.

Tid: klockan 15:00–20:00.

Plats: Röda Kvarn.

Anmälan: fri entré men begränsat antal platser.
Föranmälan krävs, läs mer på facebook.com/europadirekt

Arrangörer: Europa Direkt Skåne Nordväst och Miljöförvaltningen Helsingborg.

15:00 Välkomna och registrering

15:15 Introduktion och välkommen av moderator Sofie Karlsborn, miljöförvaltningen, Helsingborgs stad och Anders Lundström, miljönämndens ordförande.

15:30 Föreläsningar:

• Mikroplaster i kretsloppen – Marinette Hagman & Emma Fältström, NSVA
  • Från spökgarn till regnjacka – Fredrik Ekström, Tretorn
  • Levande hav och miljöarbete i EU – Linnea Engström (MP), Europaparlamentariker
  • 16:30 Panelsamtal: Ett hav fullt av plast – möjligheter och lösningar?

17:15 Mingel och mat.

18:00–20:00 Visning av A plastic Ocean