Starka förebilder på Idé A Drottninghög

Starka förebilder på Idé A Drottninghög

Idé A Drottninghög startar sina onsdagsprogram 7 februari. Vårens serie är dominerad av kvinnor som är starka profiler och förbilder. Vi möter Martina Haag, en slöjbärare från Hälsingland, stadsdelsmammor, en feministisk slottsfru, en regissör, en wallraffilmare och en expert på jämlikhet. Dessutom återkommer, för dem som inte fick plats sist, Annika Östberg, fängelsekund i USA i 28 år.

Onsdagsprogrammen är bara en liten del av vad som arrangeras på Idé A under våren. Om det fullständiga utbudet kan du läsa i det tryckta programmet, som bifogas som pdf.

Onsdagsarrangemangen har fri entré och ingen föranmälan behövs om inte annat anges.

Susanne Sellami – kvinnocaféet Café Välkommen på Fredriksdal
Onsdag 7/2 18:00
Susanne är en mångsysslare från Hälsingeskogarna. Hon är gift, har fyra barn, företagare, kommunanställd och Kulturtant. Hur kombinerar hon detta som svensk och slöjbärare? Vi får höra om uppbyggnaden av Café Välkommen, vikten av integrationscaféer och vad integration betyder för Susanne.

Drömljus – en ljus dröm
Tisdag (OBS!) 13/2 16:00–19:00
En mysig kväll där vi tillsammans lyser upp Drottninghögskolan och Drottninghögs förskolor med barnens konst, musik, dans och ljusinstallationer.

Matkooperativet – vilken mat väljer du för en grönare och hållbarare värld?
Onsdag 21/2 18:00
Matkooperativet Helsingborg är en hållbar mataffär som ägs och drivs av Helsingborgare och butiken strävar efter att göra närproducerad och ekologisk mat mer tillgänglig för alla.

Från koja till slott
Onsdag 28/2 18:00
Länsförsäkringar fastighetsförmedling berättar om vad man bör tänka på när man byter bostad och hur man kan göra en lysande bostadskarriär i en ”köp-och-sälj-skola”. HP Boendeutveckling presenterar de bostadsrätter som byggs på sydvästra Drottninghög.

Stadelsmammor som kan
Onsdag 7/3 18:00
Är du nyfiken på Helsingborgs stadsdelsmammor? Vilka är de egentligen och vad kan de hjälpa dig med? Jo, stadsdelsmammor är frivilliga kvinnor som stöttar andra kvinnor i sin stadsdel.

2018 tar det fart på Drottninghög
Onsdag 14/3 18:00
Under 2018 startar flera stora spännande projekt på Drottninghög. Bland annat börjar ombyggnaden av Vasatorpsvägen, som en första fas för den nya HelsingborgsExpressen. Många av husen kommer att renoveras och fler nya hus kommer på plats. Under 2018 kommer även de första nya bostadsrätterna på Drottninghög att börja byggas och minst en ny förskola.Projekt Rekrytera är inne i andra halvlek och projektet visar redan bättre resultat än väntat. Vilket betyder att det finns mer utrymme för att hjälpa invånarna i nordöstra delen av Helsingborg till utbildning och arbete.

Slottsfru, entreprenör och ledande feminist
Onsdag 21/3 18:00
Vad har en excentrisk drottning gemensamt med en mobbad caféservitris? Jo, de båda har varit kraftfulla slottsfruar. Alexandra von Schwerin, från Skarhults slott, berättar mer om de båda kvinnorna som tillsammans avgjort slottets historia. Hon berättar även om de tusentals svenska kvinnor som fört vårt land framåt socialt, politiskt och ekonomiskt under de senaste 500 åren, men som inte nämns i historieböckerna.

Påskfest för alla
Onsdag 28/3 18:00
Välkommen till årets påskfest för hela familjen. Klä gärna ut er som påsktanter eller andra påskfigurer. Clownen Baiba kommer på besök och musikalen East Side Story bjuder på sång, musik och teater.

Annika Kofoed i regi på Helsingborgs stadsteater
Onsdag 4/4 18:00
Annika Kofoed berättar om sin tid som skådespelare. Annika är utbildad regissör och har under de senaste åren satt upp älskade uppsättningar på Helsingborgs stadsteater bl a Nils Holgerssons underbara resa och Pelle Erövraren 1. Det blir också hemliga gäster från musikalvärlden som uppträder med musik och ett festligt sångnummer.

En fängslande historia med Annika Östberg
Onsdag 11/4 18:00
Föranmälan krävs:poul.witting@helsingborgHur återhämtar man sig från 28 år i ett amerikanskt fängelse, från ett liv med droger, prostitution och en kamp mot dödsstraffet? Annika Östberg berättar om sitt livs resa från lilla Sverige till USA och tillbaka igen.

Anna-My Novotny – genom kamerans objektiv
Onsdag 18/4 18:00
Anna-My Novotny är en ung dokumentärfilmare från Helsingborg som vågar lyfta kontroversiella och samhällsaktuella ämnen i sina filmer. Hon har bland annat arbetat i Rumänien och gjort film om rumänska romers rättigheter och wallraffat i Helsingborg för att avslöja hur det går till när män köper sex av unga tjejer via nätet.

Martina Haag: Från skådespelare till författare
Onsdag 25/4 18:00
Martina Haag började som skådespelerska, men sadlade om och började skriva vid 39 års ålder. Hennes första krönikesamling, Hemma hos Martina, gavs ut 2004 och därefter har hon skrivit tio böcker. Böckerna "Underbar och älskad av alla" och "Glada hälsningar från Missångerträsk" har filmatiserats med henne själv i huvudrollen. Under 2016 vann Martina priset Årets bok med romanen "Det är något som inte stämmer".

Inspiration och konkreta metoder för jämlikhet
Onsdag 2/5 18:00
Att det är viktigt att jobba med jämlikhet råder det inga som helst tvivel om i dag. Men hur gör man egentligen detta så smidigt som möjligt? Finns det fallgropar på vägen? Sanna Ghotbi från Make Equal berättar om metoden ”Jämlikhetseffekten” och om hur man kan jobba för att skapa jämlikhet och inkludering.

Ett växande intresse – skapa din egen odling utan täppa
Onsdag 9/5 18:00
Saknar du en egen trädgård? Har du gröna fingrar och intresse för sådant som växer i jorden? Då ska du inte missa när Moa Sundberg, projektledare för Planteringar utan gränser, visar hur du som inte har en egen trädgård kan odla. Starta något från början och låt det växa eller gå med i en redan befintlig odlargrupp i Helsingborg. Moa tipsar också om fönsterodlingar.

Stick på stickfestival
Mån–ons: 14–16 maj 16:00
Föranmälan krävs: poul.witting@helsingborg.se Fri entré.
Sugen på att sticka? Vi lär, upplever och stickar fina grejor tillsammans. Separat program kommer.

Mångkulturellt knytkalas
Onsdag 23/5 18:00
Vi knyter samman vårens onsdagar med ett härligt gemensamt knytkalas. På ett knytkalas tar du med dig en maträtt som du tycker bra om, dukar upp den tillsammans med andra deltagares bidrag. M a o många olika spännande maträtter på bordet. Under kvällen äter vi tillsammans, umgås och njuter av musik, sång och även dans. Välkommen till bords!

Arrangemangskontakt:
Poul Witting, aktivitetssamordnare Helsingborgs bibliotek