Vill du bygga och driva en enskild förskola i Helsingborg?

Vill du bygga och driva en enskild förskola i Helsingborg?

Just nu bjuder Helsingborgs stad in till markanvisning för tre förskoletomter i kommunen. De tre tomterna finns på Råå, i Ödåkra och i Ramlösa. Sista datum för att skicka in förslag på etablering av förskola på tomterna är 2 maj 2016.

Helsingborg växer. Idag finns det cirka 135 olika förskoleverksamheter och det behövs fler. I staden finns både familjedaghem och förskolor med olika profiler och pedagogiska inriktningar, såväl som uteförskolor och musikförskolor.

Nu har du och ditt företag chansen att skicka in ett förslag till att bygga och driva en helt ny förskola. När anmälningstiden gått ut gör skol- och fritidsförvaltningen tillsammans med mark- och exploateringsheten en utvärdering av förslagen. Kriterierna som kommer att bedömas är i första hand beskrivningen av verksamheten, ekonomiska förutsättningar och hur tomtmarken ska utnyttjas. Men också byggnadernas utseende och hur genomförbart projektet är vägs in i bedömningen.

När bedömningen är klar tecknas ett marköverlåtelseavtal med den som presenterat det vinnande förslaget. På förskoletomten på Råå ska byggnationen komma igång vid årsskiftet 2016/17. På tomterna i Ödåkra och i Ramlösa är målet att börja bygga under hösten 2016.

Har du frågor om att driva förskoleverksamhet, kontakta:
Maria Rosenqvist, Skol- och fritidsförvaltningen
E-post: maria.rosenqvist@helsingborg.se

Har du frågor om markanvisning, kontakta:
Stefan Lovén, Enheten för mark och exploatering
E-post: stefan.loven@helsingborg.se