100 år med trädgård i Stadsparken

100 år med trädgård i Stadsparken

Helsingborgs trädgårdsförening firar 100 år och bjuder tillsammans med Helsingborgs stad in alla helsingborgare till TrädgårdsVår, en hyllning av trädgården, i Stadsparken lördag 7 maj klockan 10:00 – 16:00.

TrädgårdsVår är ett evenemang för alla helsingborgare som älskar växter, trädgård och odling. Här kan invånarna få allt från spännande inspiration om vad de kan göra med sin trädgård eller balkong, till att botanisera bland eller köpa fina växter, fröer och trädgårdsredskap och titta på Boel Betulas botaniska trädgårdsshow för barn.

- Vi vill få fler att intressera sig för odling, trädgård och växter. I föreningen har vi både en kärlek för och kunskap om växter som vi vill dela med oss av nu när vi firar 100 år, säger Lotta Friberg, ordförande i Helsingborgs trädgårdsförening.

Den som vill kan få trädgårdsrådgivning av stadens landskapsarkitekter, lyssna till yrkespersoner inom trädgård och få tips på bra trädgårdsböcker från biblioteket. Barn kan lära sig göra egna krukor, lyssna på sagor i sagotältet och odla direkt från skafferiet med senapsfrön, linser eller koriander. Under dagen finns aktiviteter för alla, oavsett ålder. Hela programmet finns på helsingborg.se/stadsparken.

TrädgårdsVår är ett viktigt tillskott bland de redan existerande trädgårdsevenemangen eftersom det sker mitt i den pulserande staden nära Knutpunkten dit besökaren enkelt kan ta sig med buss och tåg.

- Vi vill skapa ett trädgårdsevenemang som är tillgängligt för alla helsingborgare. Därför ordnar vi TrädgårdsVår mitt i centrala Helsingborg, säger Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare i Helsingborgs stad.