40 lärare lösa på Örby ängar

Mer Friluftsliv i skolan

Örby ängar, söder om Råå i Helsingborg
17 och 18 oktober 09:00-16:00

Nu får 40 lärare i Helsingborg och grannkommuner lära sig hur de kan inkludera mer friluftsliv i undervisningen. Eftersom de flesta barn tillbringar en stor del av sin dag i skolan spelar skolans sätt att undervisa en viktig roll för hälsa och förmåga till lärande.

Naturskoleföreningen, naturskyddsföreningen och sportfiskarna arbetar gemensamt med fortbildningen ”Mer friluftsliv i skolan” för pedagoger i grundskolan. Syftet är att fler pedagoger ska inkludera mer utomhuspedagogik och friluftsliv i skolundervisningen och att fler elever ska få lära känna sin närmiljö.

I år fortbildas nära 400 pedagoger runt om i landet. Under fortbildningen får pedagogerna prova på övningar om allemansrätten, att göra upp eld, att laga mat ute, att bygga vindskydd, fiske och håvning, friluftssäkerhet och platsens betydelse för lärande. Allt enligt läroplanen, Lgr 11.

17 och 18 oktober 09:00-16:00 befinner sig 40 lärare från nordvästskåne på naturreservatet Örby ängar, söder om Råå i Helsingborg för att just idka intensivt friluftsliv. Ta på stövlarna, hälsa på och ställ frågor.

Målet är vidare ett rikt friluftsliv i skolan. Fortbildningen handlar om att sprida kunskaper om den tätortsnära naturens alla värden, både sociala, biologiska, pedagogiska och kulturella. Man vill att kommuner ska utforma planer för hur natur som ligger nära skolor och bostäder kan bevaras, skötas och göras tillgängliga.

Sedan 2009 har föreningarna fortbildat över 7000 pedagoger i över 120 kommuner genom fortbildningen ”Mer friluftsliv i skolan” och Skogen som klassrum.

Mer information om Friluftsliv i skolan

och via

Ricky Wrentner
fortbildare (naturskola)
Fredriksdal museer och trädgårdar
ricky.wrentner@helsingborg.se

Märta Berg
projektledare Naturskyddsföreningen
marta.berg@natyrskyddsforeningen.se

Hans Lindqwist
fortbildare Sportfiskarna
hans.lindqwist@sportfiskarna.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.