Åt Solsidan på Sofiero - En utställning om Karin Larsson

"Allt hon rörde vid blev vackert". Så beskrev en släkting årets huvudperson på Sofiero. Karin gick i spetsen för de nya tankarna kring heminredning och vad en trädgård kunde vara och hennes idéer spreds över Sverige genom maken Carl Larssons målningar. I år är det 150 år sedan Karin Larsson föddes. På Sofiero hyllas Karin med en utställning om boningsrum, blommor, konsten och kärleken.

Åt Solsidan på Sofiero är öppen mellan 30 maj och 27 september och visas på slottet, i vinhuset och i köksträdgården. Vi lär känna Karin i hennes olika roller som konstnärinna, konsthantverkare, mor och maka. Vi får också ta del av hennes stora trädgårdsintresse, vilket resulterade i utsökta blomsterdekorationer men också delikata rätter på middagsbordet.

I sju rum på slottet visas interiörer med inlånade möbler från Karins och Carls hem Lilla Hyttnäs i Sundborn. Här visas unika konstföremål, textilier, minnen och konst, bland annat aldrig eller sällan visade verk av både Karin och Carl Larsson. Samtidigt får vi ta del av hur Karin inspirerat konsthantverkare och möbeldesigners i våra dagar. Ett helt rum på slottet är skapat av möbel- och designföretaget Norrgavel.

I blommornas tid 1888 fick Karin och Carl sitt hus i Lilla Hyttnäs i Dalarna. Arts & Crafts, Jugend och den franska stilen inspirerade till kärlek till naturen och allt växande. Blommor slingrar på väggar, tavlor, textilier och i vaser på Lilla Hyttnäs och odlades i trädgården. Vinhuset på Sofiero är fyllt till bredden med alla de växter Karin odlade i krukor. Allt från de kära pelargonerna till Medelhavsväxter. I köksträdgården växer de grönsaker Karin sett och smakat de år hon bodde i Frankrike. Tillsammans med svenska allmogeväxter.

Välkomna till en lustfylld utställning om en kvinna som hade förmåga att göra vardagen vacker med enkla medel och vars tankar och idéer om inredning står sig än idag, 150 år efter hennes födelse.

Åt Solsidan på Sofiero är skapad av författaren och trädgårdsskribenten Christina Högardh-Ihr, som bl.a skrivit boken Karin Larsson och blommorna i Sundborn.

Vad: Åt Solsidan på Sofiero - en utställning om Karin Larsson

Var: Sofiero Slott & Slottspark, Helsingborg

När: 30 maj -27 september

För mer info: Kontakta utställningsproducent Christina Högardh-Ihr, 070-728 68 43 eller projektledare Eva Canebro, 042-12 59 22 / 0706-393035

Pressbilder finns att hämta på www.sofiero.se.

Annika Malmgren
Press- och informationsansvarig
Head of communication

Fredriksdal museer och trädgårdar