Ännu ett trygghetsboende i Helsingborg

Vård- och omsorgsnämnden har godkänt Fastighets AB Hagaplans ansökan om subvention för att driva Haga trygghetsboende på Minörgatan 8. Trygghetsboende riktar sig till personer som har fyllt 70 år och som önskar ökad trygghet och service.

Haga trygghetsboende
Det nya trygghetsboendet omfattar 18 lägenheter som är från 39 till 65 kvadratmeter stora. De flesta lägenheterna har egen balkong eller del av loftgång. Trygghetsboendet erbjuder gemensamma måltider och aktiviteter. Samlingsrum, hobbylokaler samt lokal för fysisk aktivitet finns. I anslutning till samlingslokalen finns en vinterträdgård. Den omgivande trädgården har nyanlagda rabatter med växter och flera uteplatser. Trygghetsboendet har en trygghetsvärd som ansvarar för reception, matservering och aktiviteter.

Trygghetsboendet ansluts till stadens gemensamma kösystem där anmälan sker via Helsingborgs stads webbplats www.helsingborg.se eller via vård- och omsorgsförvaltningens Kundcenter.

– Det är glädjande att ännu ett trygghetsboende kommer till stånd. Det blir det sjätte boendet i staden och vi arbetar för att det ska bli ännu fler genom de nya riktlinjer som nämnden nyligen beslutade om, säger Richard Lundberg, ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

För ytterligare information kontakta:
Eva Adolfson, strategisk utvecklare, vård- och omsorgsförvaltningen, 042-10 64 47, eva.adolfson@helsingborg.se

Birthe Eriksson, värdinna, Haga trygghetsboende, 0705-249 755, birthe@hagaplan.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.