Brandman hjärnan bakom räddningstjänstens nya logga

Brandman hjärnan bakom räddningstjänstens nya logga

Efter att ha ratat reklambyråns förslag skickade brandmannen Henrik Arnslätt in en egen logga som han formgett på egen hand. Loggan blev välkomnad av hela organisationen och idag presenteras den som Räddningstjänstens Skåne nordvästs nya logga.

Den 1 januari 2015 slås räddningstjänsten i Helsingborg, Ängelholm och Örkelljunga samman och bildar räddningstjänstförbundet ”Räddningstjänsten Skåne nordväst”. Nu presenterar processgruppen som leder varumärkesarbetet ett första visuellt bevis på förbundet – den nya loggan.

Arbetet med loggan har väckt mycket känslor inom de tre organisationerna och på den projektwebb som startats upp för diskussioner kring förbundsbildningen var engagemanget stort efter att processgruppen presenterat reklambyråns förslag. Personalen kände inte igen sig i de lite för nytänkande och moderna förslagen och många var upprörda.

Istället började det strömma in egna förslag från olika håll i organisationen och till slut landade ett av förslagen precis rätt i hjärtat på hela organisationen. Det var förslaget som brandmannen Henrik Arnslätt gjort efter att reklambyråns förslag presenterats.

-  Jag kände att reklambyrån inte lyckades träffa helt rätt. Jag valde att göra en modern touch på vår traditionella stjärna sen jag fått en idé om flammor som bildar ett hjärta i basen. Slutresultatet blev en modern logga som ändå bevarar lite av vår långa historia, säger Henrik.

Emelie Lindell, processledare och kommunikationsstrateg på Helsingborgs brandförsvar, säger att ledningen välkomnade Henriks förslag

- Alla kände igen den traditionella räddningstjänsten i Henriks logga och den är ändå både nytänkande och modern. Loggan visar att vi blir ett modernt och öppet räddningstjänstförbund med hjärtat på rätt ställe och att vi samtidigt värnar om traditionen och de tre organisationernas historia.

Loggan består av den traditionella räddningstjänststjärnan som flertalet räddningstjänster i världen över använder. I mitten en flamma vars tre spetsar ska symbolisera Räddningstjänsten Skåne nordvästs ledord: Öppenhet, Bemötande och Professionalism. Hjärtat i mitten av flamman visar omtanke.

- Det känns jätteroligt att den tagits emot väl och att man vågade ta steget att välja bort reklambyråns förslag, avslutar Henrik.

Projektledare förbundsbildningsprocessen: Emma Nordwall, 0702-35 81 59

Processledare varumärke & grafisk profil: Emelie Lindell, 0732-31 58 24