Facklorna brinner för klimatet under Earth Hour

Facklorna brinner för klimatet under Earth Hour

Att uppmärksamma klimatfrågan genom Earth Hour har blivit en tradition i Helsingborg. När vi släcker staden på lördag 28 mars klockan 20:30 och går fackeltåg tillsammans delar vi engagemanget med hundratals miljoner människor världen över.

I år är det sjunde gången som Helsingborgs stad släcker för en ljusare framtid. Lördagen den 28 mars klockan 20:30 infaller Earth Hour. Förra året deltog varannan svensk i världens största miljömanifestation Earth Hour, enligt organisationen WWF. Genom nedsläckningen visar vi, liksom städer världen över, att vi tar klimatfrågan på allvar.

Det är viss gatubelysning i de centrala delarna av staden, till exempel på Stortorget, Hamntorget, Mariatorget, Sundstorget och Kvickbron som släcks. Även ikonbyggnader i staden kommer att vara helt eller delvis mörka under Earth Hour, till exempel Kärnan, Rådhuset, Dunkers kulturhus, Stadsbiblioteket, Stadsteatern och Konserthuset samt vattentornen på Råå och på Fredriksdal.

Storsatsning på solel

Earth Hour är en symbolhandling för klimatet. Helsingborgs stad arbetar aktivt med klimatfrågan genom miljömålen. År 2020 ska till exempel energikällorna i stadens verksamhet vara fossilfria. En av insatserna som staden gör för att nå målet är att Fastighetsförvaltingen satsar på solel. I år installeras 1800 kvm solpaneler, som ger 225 000 kWh, på stadens fastigheter. I dagarna utlyser även Fastighetsförvaltingen och Skol och -fritidsförvaltingen tävlingen Solkraft. Elever i årskurs 5 och 6 får i höst tävla om att få solcellspaneler till sin skola.

Helsingborgs stad uppmanar fastighetsägare, restaurang- och butiksinnehavare samt privatpersoner att släcka ner under Earth Hour för att ta ställning i klimatfrågan.

Förutom att släcka ljuset en timme är helsingborgarna välkomna att delta i Earth Hour-manifestationen:

Program Earth Hour

Kl 20:00-20:30 Underhållning vid Dunkers kulturhus:
musik av Helsingborgs drumcorps, tal av Anders Lundström, miljönämndens ordförande, eldshow med Favilla magiska eldshower. Utdelning av facklor.

Kl 20:30 Nedsläckningen inleds och ett fackeltåg går från Sundstorget till S:ta Maria kyrka.

Ca kl 21:00-21:40 Meditativ musikstund i S:ta Maria kyrka:
Stråkelever från Svenska kyrkans musikundervisning och Helsingborgs flickkör från Maria församling under ledning av Ingrid Kvelde.

För mer information:

Ewa Sylegård, projektledare Earth Hour, ewa.sylegard@helsingborg.se telefon: 042-10 34 08

För frågor om tävlingen Solkraft: Monika Rüll Lundin, miljösamordnare, monika.rullLundin@helsingborg.se telefon: 042-10 39 32