Förtydligande: Hopp om rekord för årets Prideparad i Helsingborg

Fredagen den 28 augusti är det dags för Helsingborgs andra Prideparad. En parad som riktar sig till homo- och bisexuella, trans- och queerpersoner – eller så kallade HBTQ-personer. Paraden arrangeras av RFSL Helsingborg.

– Förra årets första Prideparad blev en succé. Nu hoppas vi på ännu större uppslutning. Och att paraden går från bra till magnifik, säger Lisa Olsson, ordförande i RFSL Helsingborg.

Totalt har drygt 40 ekipage anmält sig till paraden vilket är rekord, men Lisa Olsson betonar att det vare sig behövs ekipage eller anmälan för att gå med.

– Alla som tror på vikten av mångfald är välkomna att gå med i tåget.

Helsingborgs stad kommer att ha ett ekipage som går med i paraden. Vidare smyckas staden med ett 100-tal regnbågsflaggor och ett antal regnbågsfärgade övergångsställen.

– Paraden ligger i linje med stadens vision Helsingborg 2035, där vi bland annat siktar på att Helsingborg ska bli en gemensam stad där alla får vara som de vill. I år går vi ett steg med kunskapshöjande insatser om mångfaldsfrågor för de anställda, säger Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

Prideparaden startar klockan 18.00 på Gustav Adolfs torg i Helsingborg och går genom centrum för att avslutas på Hamntorget med tal och mingel.

För mer information, kontakta:
Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad, telefon 042-10 50 87
Lisa Olsson, ordförande RFSL Helsingborg, telefon 0702 - 26 85 79
Matilda Strömberg, projektledare, Helsingborgs stad, telefon 076 - 870 96 49