2017 fick Helsingborgs stad mer statligt stöd för att bygga bostäder än förväntat. Under året byggde Helsingborgshem hyresrätter i bland annat Rydebäck.

Fortsatt stabil ekonomi i Helsingborgs stad

Helsingborgs stad fortsätter att visa upp en stabil ekonomi och redovisar ett resultat på 316 miljoner kronor för 2017.

Den del som överstiger årets budget, som var 147 miljoner kronor, beror till mycket stor del på poster av tillfällig karaktär. Stadens verksamheter redovisar såväl under- som överskott. Sammantaget uppgick verksamheternas överskott till 28 miljoner. Den enskilt största verksamhetsavvikelsen var att kostnaden för försörjningsstöd blev 32 miljoner kronor eller 15 procent lägre än befarat.

Nedan redovisas några större centrala budgetavvikelser:

Område Avvikelse i miljoner kr Anledning
Byggbonus 33 Statligt stöd för byggnation av bostäder
Finansförvaltning 16 Gynnsamt läge med negativa upplåningsräntor
Bostäder till nyanlända 37 Framgångsrik bostadsförsörjning till nyanlända
Pensioner före 1998 62 Låg inflation minskade pensionsskulden
Överskott oförutsett 29 Reserv för oförutsedda händelser är nästan intakt
Skatteintäkter - 41 Lägre skatteintäkter till kommunerna generellt

Investeringstakten är fortsatt mycket hög. Strax över 900 miljoner kronor har investerats under året där en mycket stor andel satsats inom skolans område. Årets kassaflöde täcker ungefär två tredjedelar av investeringsvolymen.

Helsingborg hade under 2017 en mycket hög tillväxt inom en rad områden. Antalet nystartade företag per 1 000 invånare var bland de högsta i landet, byggandet av bostäder var fortsatt högt och många väljer Helsingborg som sin bostadsort med en kraftigt ökande befolkning som följd. Helsingborg ligger bäst till i näringslivsranking av landets större städer och SKL utsåg Helsingborg till Sveriges Kvalitetskommun 2017 där vi dessutom fick den med god marginal högsta kvalificeringspoängen som delats ut sedan starten 2002 och 170 kommunutvärderingar.

– Det är med tillfredsställelse jag ser tillbaka på ett på många sätt framgångsrikt 2017, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

– Vi har lyckats balansera hög tillväxt, med allt vad det kräver och samtidigt vara i framkant inom miljöområdet, med en fortsatt god ekonomi. Jag är särskilt glad över att antalet arbetstillfällen ökat mer än vår kraftiga befolkningstillväxt. Att fler människor kommer till sin rätt och försörjer sig själva är viktigt både för den enskilde och för vår gemensamma förmåga att finansiera skola, vård och omsorg, avslutar Peter Danielsson.

Stadens bokslut och årsredovisning kommer att behandlas av kommunfullmäktige under april.

För mer information, kontakta Helsingborgs stads ekonomidirektör Ulf Krabisch, 070-258 59 92

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se