​Hållbar hjulutveckling i fokus på Hjulfesten

​Hållbar hjulutveckling i fokus på Hjulfesten

Lördag 19 september bjuder Helsingborgs stad in till en fest på Sundstorget där vi firar hjulet i alla dess former. Dagens program är fullspäckat med underhållning och möjligheter att prova på, tävla, fika och diskutera hållbar hjulutveckling.

Helsingborgs stad satsar stort på en omställning av stadens bilpool till elbilar, för att inte tala om alla elcyklar som numera finns i staden.

-Vi vill fortsätta ligga i framkant och uppmärksamma fler miljövänliga fordon ihop med våra utställare. Samtidigt firar vi hjulet på ett roligt sätt och bjuder in till ett samtal om hur vi tillsammans kan utveckla ett mer energisnålt och miljövänligt samhälle, säger Ola Paulsson, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Helsingborg är ett etappmål för årets upplaga av elbilstävlingen Oresund Electric Car Rally (OECR) med fler än 60 deltagande ekipage i år. Under eftermiddagen rullar deltagarna i elbilsrallyt in på torget där en av deltagarna är Yvonne Sirén Backlund, en helsingborgare som vann en elbil i en månad.

Det här är något av det som händer på Sundstorget lördag 19 september klockan 11:00-16:00:

• Nic Schröder guidar oss genom dagen tillsammans med sin DJ
  • Elbilsrally OECR
  • Lådbilsrace med Fritid Helsingborg
  • Inspiration från cykelklubbar, butiker och föreningar
  • Stödhjulskamp med team Rynkeby
  • Roliga tävlingar för hela familjen
  • Hjulkaka och kaffe till alla hjulbenta
  • Det nyaste inom hållbara färdmedel med proffs på plats som vet vad de snackar om
  • Bondens marknad

Tävlingarna är öppna för alla!

För information kontakta:
Ola Paulsson, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen
Tel: 042-10 33 11, e-post: ola.paulsson@helsingborg.se

Oresund Electric Car Rally, OECR
… är en tvådagarstävling i två länder för elbilar
och hybrider. Alla företag, organisationer och privatpersoner med tillgång till elbil eller laddhybrid är välkomna att köra. Rallyt startade 2011 och har genom åren utvecklats till en populär mötesplats för alla som är intresserade av eller
arbetar med elbilar och elbilsladdning i Sverige och Danmark. Från 2014 drivs OECR med Öresundskommittén som huvudarrangör.
Mer information finns på: www.oecr.org.