Helsingborg är i miljötopp

Syftet med Miljöaktuellts rankning är att lyfta fram de kommuner som har kommit längst i sitt miljöarbete, men också de som har mycket kvar att göra. Helsingborg har under många år arbetat strategiskt med miljöfrågorna, både över förvaltningsgränserna och tillsammans med de kommunala bolagen.

– Vi vill att Helsingborg ska vara en stad där hållbarhetsfrågorna genomsyrar alla våra verksamheter. Det är bra för Helsingborg och helsingborgarna, men framförallt för kommande generationer säger Anna Jähnke (M), ordförande vid miljönämnden i Helsingborgs stad.

Årets utdelning kommer att ske den 4 juli i Visby under Almedalsveckan. För tre år sedan gick förstaplatsen till Helsingborg och då lyfte Miljöaktuellt bland annat upp kommunens arbete med klimatstrategin, utveckling av naturreservat och cykelvägar samt regelbundna miljöfrukostmöten med näringslivet. Under året som gått har staden även arbetat aktivt med kampanjen I love Hbg som engagerat invånarna i staden mot nedskräpning, deltagit i flera nätverk inom miljöområdet och ställt miljökrav i samband med upphandling.

Andra kommuner som är bland tio i topp är: Eskilstuna, Göteborg, Lund, Malmö, Stockholm, Upplands Väsby, Uppsala, Växjö och Örebro.

För mer information, kontakta gärna:

Anna Jähnke, ordförande i Miljönämnden vid Helsingborgs stad, 0732 - 31 12 93, anna.jahnke@helsingborg.se

Ulla Ingers, miljödirektör miljöförvaltningen, 042-10 50 25, ulla.ingers@helsingborg.se