Helsingborgs stad cyklar in i framtiden

Helsingborgs stad fokuserar på ett aktivt miljöarbete, där ett av miljömålen gäller trafiken och dess utsläpp som ska minska bland annat genom beteendepåverkan. Nu vill staden uppmuntra till ett grönare transportsätt genom nyförvärvet av den danska lådcykeln Bullitt som levereras till Helsingborg idag på bästa miljövänliga sätt genom att den cyklas hit från Köpenhamn. Var med och välkomna Helsingborgs nyaste transportmedel som cyklar in på Knutpunkten cirka klockan 12:00.

Över hälften av alla korta resor (max 5 kilometer) görs med bil i Helsingborg.

– Vi måste få ner ökningen av dessa korta resor för att förbättra Helsingborgs luftkvalitet. Avgaserna påverkar även växthuseffekten negativt, säger Karolina Nilsen projektledare för Den Hållbar Resan/Helsingborgs stad.

Helsingborgs stad vill uppmuntra till ett grönare transportsätt och vill att medborgarna i första hand ska välja cykeln. Nya cykelvägar byggs för att underlätta för cyklisterna.

– Att kunna föregå med gott exempel känns väldigt roligt. Staden arbetar redan aktivt med hållbart resande och har sedan tidigare två lådcyklar som diponeras av ”I love Hbg”. Nu utökar vi flottan med en modern lådcykel av modellen Bullitt, som  faktiskt vann ”Worlds Fastest Cargobike” i Tokyo 2009, fortsätter Karolina Nilsen.

Genom förvärvet av den nya lådcykeln vill Helsingborgs stad sätta fokus på korta transporter inom staden. Tanken är att cykeln kan lånas ut till företag och arbetsplater inom Helsingborg och på så sätt inspirera till ett hållbart resande.

Onsdagen den 30 november cyklas den nya Bullittcykeln till Knutpunkten av den danska leverantören Larry vs Harry. Välkommen att kontakta projektledare Karolina Nilsen för vidare information.

För mer information:

Karolina Nilsen, projektledare Den Hållbara Resan/Stadsbyggnadsförvaltningen