Helsingborgs stad förlänger konceptet med studentmedarbetare

Helsingborgs stad förlänger konceptet med studentmedarbetare. Därmed fortsätter arbetet med att säkra framtida kompetens och samtidigt lyfta staden som attraktiv arbetsgivare.
– Att anlita studentmedarbetare gynnar såväl staden som studenterna, säger Maria Winberg Nordström (FP), ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott.

Helsingborgs stad var en av landets första kommuner att etablerade konceptet Studentmedarbetare i början av 2000-talet. Nu förlänger staden arbetet genom att ansluta sig till ett centralt avtal med Sveriges Kommuner och landsting, SKL.

– Tack vare avtalet fortsätter vi att ta ansvar för att ge unga inträde på arbetsmarknaden, säger Maria Winberg Nordström.

Syftet med studentarbetare är att underlätta övergången från studier till arbete. Tanken är att motivera studenter till en karriär inom offentlig verksamhet genom att erbjuda dem en anställning under studietiden.

Helsingborgs stad var bland de första att, som offentligt finansie­rad verksamhet, anställa studentmedarbetare i Sverige. Sedan mitten på 2000-talet har ett stort antal studenter arbetat i stadens olika verksam­heter vid sidan av sina studier. En del av dessa har blivit kvar och är tillsvidareanställda. I dagsläget anställer staden årligen mellan 80 och 100 studentmedarbetare.

– En anställning är trots allt bästa sättet att lära känna alla de olika arbetsuppgifter som finns i en kommun, säger Maria Winberg Nordström och fortsätter:

– Genom att anställa studentmedarbetare bidrar Helsingborgs stad till att säkra Sveriges behov av kompetens i välfärden, samtidigt som vi stärker landets framtida konkurrenskraft.

Helsingborgs stad fortsätter med konceptet genom att ansluta sig till Sveriges Kommuner och landstings, SKLs, centrala avtal gällande studentmedarbetare.

De flesta förvaltningar har anställt studentmedarbetare. Exempel på tjänster är kommunikatör på näringslivskontoret, studentbostadssamordnare vid enheten för högre utbildning, koordinator för föreningen Campus Vänner, kommunvägledare på Kontaktcenter samt projektmedarbetare vid evenemangsenheten och Vård- och omsorgsförvaltningen.

Vill du få kontakt med en studentmedarbetare?
Kontakta Mattias Hennius, pressansvarig i Helsingborgs stad, telefon 0733-61 24 77 eller mejl mattias.hennius@helsingborg.se

För mer information kontakta:

Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd, ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott,
telefon 042-10 50 80 eller mejl, maria.winberg-nordstrom@helsingborg.se

Jörgen Fransson, HR-direktör, HR-avdelningen, stadsledningsförvaltningen, telefon 042-10 77 51, eller mejl jorgen.fransson@helsingborg.se