Helsingborgs stad frågar helsingborgarna "Tänkt på vad du har i tanken?"

Försäljningen av miljöbilar har ökat markant under det senaste året. Tyvärr är det få bilköpare som fått upp ögonen för bilar som går på det mest klimatsmarta bränslet, biogas. Det vill Helsingborgs stad ändra på och därför lanserar vi informationskampanjen "Tänkt på vad du har i tanken?" måndagen den 15 september. Kampanjen syftar till att väcka helsingborgarnas intresse för biogas som fordonsbränsle.

Till vår hjälp har vi tagit Emma Hamberg, författare, illustratör och stolt biogasbilsägare. Emma har bland annat skrivit Brunstkalendern, Mossvikenfruar Chansen och ungdomsböckerna i serien Linas kvällsbok, varit chefredaktör för Vecko-Revyn, programledare för Ketchup i P3 och serietecknare för "Singel i stan".

Helsingborgs stad producerar ungefär fem miljoner kubikmeter biogas om året, vilket gör Helsingborg till en av Sveriges största biogasproducenter. Produktionen sker på NSR:s anläggning på Filborna och på Öresundsverket. Den biogas som produceras bidrar till en utsläppsminskning med närmare 11 000 ton koldioxid per år. Samtliga av Helsingborgs stadsbussar och sopbilar går idag på biogas, likaså vissa regionbussar. Alltfler av kommunens egna bilar är biogasbilar och målet är att alla bilar ska gå på biogas år 2010.

Nu vill vi få helsingborgarna att bli lika intresserade av biogas som vi på Helsingborgs stad är!

Kampanjen består av flera olika delar:

Måndagen den 15 september

Emma Hambergs illustrationer kommer att synas ute på stan under v. 38-41 med start på måndag. Du hittar dem även på www.helsingborg.se/biogas.

Tisdagen den 16 september kl. 11.30-13.30

Den nya biogasanläggningen på Öresundsverket invigs med pompa och ståt med en biogasparad genom staden. Såväl bussar, sopbilar, stadens egna bilar samt privatpersoner med gasbilar kommer att delta.

Paraden utgår från Bussdepån (på Grusvägen mittemot Väla Motorstadion) kl. 11.30 och passerar genom staden strax därpå. Rutten går till Öresundsverket via Ängelholmsleden - Hälsobacken - Drottninggatan - Järnvägsgatan - Malmöleden.

Klockan12.30 invigningstalar miljönämndens ordförande Lars Thunberg på Öresundsverket och därefter bjuds deltagarna på lunch.

Torsdagen den 18 september

Mattias Goldmann från Gröna Bilister håller i tre miniseminarium om miljöbilar på SHIP. Dagen inleds med ett frukostmöte för företagare klockan 07.30-09.00 på temat "Miljöbilen som en del av din profil", därefter blir det lunchmöte klockan 11.30-13.00 för bilhandlare på temat "Sälja miljöbil". Dagen avslutas med ett seminarium för allmänheten kl. 17.00-18.00 om "Miljöbilar och miljöbränslen"

Aktiviteterna sker i samband med den Europeiska Trafikantveckan 16-22 september, för fullständigt program se www.helsingborg.se/denhallbararesan.

Företagssatsning

Under hösten pågår också en satsning för att miljöanpassa helsingborgsföretagares tjänsteresor. Företagen får hjälp att kartlägga sina tjänsteresor och ta fram åtgärder för att minska sin miljöpåverkan, till exempel att byta ut sina bilar till gasbilar.

Åtta företag är utvalda att medverka: Becton Dickinson Infusion Therapy AB, Boxon AB, Bring Frigoscandia, Uddcomb Engineering, PH Nederman, Ecolean AB, CLC Installationsconsult AB, Byggmästar'n i Skåne AB. Satsningen sker i samarbete med Stiftelsen TEM vid Lunds Universitet.

Samtliga aktiviteter medfinansieras av Naturvårdsverkets Klimatinvesteringsprogram (Klimp).

För mer information kontakta gärna

Helsingborgs stad

Miljökontoret

Anna Linell, projektledare 0730-88 41 25 alt. anna.linell@helsingborg.se