​Helsingborgs stad rekryterar ny kommunikationsdirektör

Den 1 november tillträder Cecilia Eklund som ny kommunikationsdirektör för Helsingborgs stad. Hon har en bakgrund inom politik, fack och näringsliv och har bland annat jobbat inom regeringskansliet och på fackförbundet Kommunal. Senast kommer hon från en position som presschef i Helsingborgs stad.

- Ett lyckat kommunikationsarbete är nyckeln för att vi ska nå vår vision om Helsingborg 2035. Cecilia har en bred bakgrund inom kommunikation - både inom förvaltning och näringsliv. Vår omvärld och våra invånare har hela tiden högre krav på att kommunikationen ska vara snabb, relevant och korrekt och vi ser att hon kan bidra med att driva ett redan lyckat kommunikationsarbete till nästa nivå, säger Elin Ask, tf förvaltningschef för stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad.

- Jag är väldigt glad över möjligheten att få arbeta som kommunikationsdirektör i staden. Det ska bli spännande och roligt att tillsammans med kommunikationsavdelningen leda och utveckla stadens kommunikationsarbete. Här finns flera spännande utmaningar i att samla stadens kommunikation via förvaltningar och bolag, fortsätta digitaliseringsarbetet och ännu mer arbeta med opinionsbildningsarbetet, säger Cecilia Eklund.

Cecilia Eklund är uppvuxen i Ängelholm. Förra året flyttade hon tillbaka med sin man och tre barn efter tio år i Stockholm. Hon anställdes den 1 augusti som presschef för Helsingborgs stad. Hon har tidigare jobbat som pressekreterare på regeringskansliet och som presschef för Socialdemokraterna i riksdagen. Hon har även jobbat som opinionsbildningsansvarig på fackförbundet Kommunal och varit kommunikationsstrateg på PA-byrån Nordic Public Affairs.

Cecilia Eklund tillträder den nya tjänsten den 1 november 2017.

För frågor kontakta:

Cecilia Eklund, tillträdande kommunikationsdirektör, cecilia.eklund@helsingborg.se 073-422 19 95

Elin Ask, tf förvaltningschef stadsledningsförvaltningen, elin.ask@heslingborg.se, 073-231 15 30

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.