Helsingborgs stad satsar för ett växande näringsliv

Business Helsingborg är stadens nya näringslivssatsning. Med proaktivt arbete och nya samarbetsformer ska fler investeringar och företag etableras i Helsingborg.

- Helsingborg är en av de snabbast växande städerna i Sverige och Köpenhamnsregionen. Konkurrensen om kompetens, kapital och företag ökar. Business Helsingborg är satsningen som ska främja fler investeringar och företagsetableringar till Helsingborg, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

Målet med Business Helsingborg är tillväxt, fler arbetstillfällen och därmed resurser till en ökad välfärd. Vägen dit går via nya arbetssätt och utvecklade samarbeten med det lokala näringslivet.

- Det är det befintliga näringslivet i Helsingborg som skapar en grund för huvuddelen av de styrkor vi berättar om, säger Claes Malmberg, chef för näringslivsutveckling i Helsingborgs stad.

Marknadsbearbetningen inom olika målgrupper växlas upp, det syns bland annat i den nya webbplatsen businesshelsingborg.se, som har ett tydligt näringslivsperspektiv.

- Med Business Helsingborg lyfter vi fram olika kommersiella möjligheter som finns här. Vi vill att fler ska vara med och utveckla staden vidare tillsammans med oss. Helsingborgs styrkor behöver synas i de större sammanhangen, till exempel i samarbete med organisationer som Invest in Skåne som har fokus på den internationella marknaden, säger Claes Malmberg.

Ett direkt resultat av satsningen är värvningen av e-handelskonferensen Emeet. I april nästa år samlas cirka 300 e-handlare, underleverantörer och andra intressenter som verkar för starkare e-handel i Sverige. Arbetet med Business Helsingborg, samt att staden har en stark position inom e-handel, bidrog till att arrangörerna valde Helsingborg.

Fakta

• Business Helsingborg lanserades 15 december under näringslivs- och destinationsutvecklings näringslivsfrukost. Nytt är att frukostmötet numera arrangeras av Helsingborgs stad tillsammans med Svenskt Näringsliv, Handelskammaren och Företagarna. Frukostmötena äger rum sex gånger om året. Läs mer på helsingborg.se/naringslivsfrukost.
  • Läs mer om Business Helsingborg www.businesshelsingborg.se
  • Läs mer om E-meet på http://www.emeet.se/

För mer information:
Claes Malmberg, chef för näringslivsutveckling, Helsingborgs stad, 0732-31 57 62
Alexandra Werder Hallonqvist, affärsutvecklare, Helsingborgs stad, 072-385 05 64
Michael Wictor, vd för Ehandel.se, 0707-36 71 74