Hjulfesten – en snurrig och laddad hyllning till hjulet

Lördag 20 september klockan 11:00-16:00 fyller vi Sundstorget med hjul. På plats kan besökare uppleva allt från elbilar och Electric MC freeride till trampbilstävlingar och kickbikeuppvisning.

Vem kunde tro att hjulet skulle innebära så mycket kul och förnuftigheter när det uppfanns för tusentals år sedan? Hjulet är en förutsättning för att vi ska kunna färdas lugnt, fort, bekvämt, roligt och framförallt miljövänligt. Det vill vi fira! Vi gör det på Sundstorget med aktiviteter och underhållning. Under eftermiddagen rullar även deltagarna i årets elbilsrally in på torget.

- Hjulet är framtiden och jag tycker att det är viktigt att visa hur kul man kan ha även med miljövänliga fordon, säger Ola Paulsson, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Nic Schröder är den självklare konferencieren med uppdraget att göra det snurriga både roligt och intressant. Tillsammans med sin DJ guidar han oss genom dagens späckade program. Det blir mycket lek och tävlingar men också en diskussion om en miljövänlig framtid.

Det här händer:

Klockan 11:00  Nic hälsar välkomna
Klockan 11:15  Rullstolrace*
Klockan 11:30  Kickbikeuppvisning med Jack & Simon
Klockan 11:45  Lådbilsrace*
Klockan 12:00  Electric MC KTM freeride med Jon&kidz
Klockan 12:15  Cykelparad genom stan*
Klockan 12:30  BMX skills med Patrik å´gänget
Klockan 12:45  Trampbilstävling*
Klockan 13:00  Hjulningsuppvisning med GF Ling
Klockan 13:15  Stödhjulskamp*
Klockan 13:30  Electric MC KTM freeride med Jon&kidz
Klockan 13:45  Prisutdelning
Klockan 14:00  Elbilsrallyt OECR anländer till Helsingborg**
Klockan 15:30  BMX skills med Patrik å´gänget
Klockan 15:45  Electric MC KTM freeride med Jon&kidz

*Tävlingarna är öppna för alla! Anmälan kan göras på helsingborg.se/hjulfesten.

**Helsingborg är ett etappmål för årets upplaga av elbilstävlingen Oresund Electric Car Rally (OECR). Fler än 60 ekipage deltar i årets tävling, med bland andra Renata Chlumska och Tina Thörner som förare.

För information kontakta:
Ola Paulsson, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen
Tel: 042-10 33 11, e-post: ola.paulsson@helsingborg.se

Oresund Electric Car Rally, OECR
... är en tvådagarstävling i två länder för elbilar och hybrider. Alla företag, organisationer och privatpersoner med tillgång till elbil eller laddhybrid är välkomna att köra. Evenemanget har genom åren utvecklats till en unik mötesplats för elbilsutvecklingen i Sverige och Danmark. Rallyt startade 2011 som ett led i EU-projektet E-mission som drev det i tre år. Från 2014 drivs OECR med Öresundskommittén som arrangör och i anslutning till European Mobility Week den 20–21 september.

Mer info hittar du på: www.oecr.org