I love HBG och OV Helsingborg skapar tillsammans Sveriges renaste turnering

Helsingborgs föreningsliv är grunden till kampanjen I love HBG. Samarbetet med OV Helsingborg har förstärkts och under OV Beachhandbolls turnering 30 maj – 10 juni skapas tillsammans med de deltagande lagen Sveriges renaste turnering.

OV Helsingborg är en av I love HBGs ambassadörsföreningar och de jobbar aktivt med bland annat skogsstädningen som är initierad av föreningen. OV beachhandboll har funnits sedan 2008, då med 160 deltagande lag. Med åren har turneringen blivit mycket större och i år deltar nästan 1400 lag. 21 000 spelare är engagerade i årets turnering. Detta ger en enorm möjlighet att nå ut med Helsingborgs attityd- och beteendeprojekt om en renare stad. Alla deltagare uppmuntras till att hålla rent under tävlingen, för en och skräpfri strand är förutsättningen för att tävlingen ska fungera.

Förra året inleddes samarbetet mellan I love HBG och OV Helsingborg, där alla tävlande lag fördriver tiden mellan matcherna med att hålla rent och snyggt kring området. Lagen tävlar om att bli bästa skräpplockarlag, där en vinnare utses varje dag. Resultaten sammanställs sedan och en totalvinnare utses bland medverkande skolklasser respektive föreningar. De två vinnande lagen får en resa till Göteborg och Liseberg. Göteborg är just nu bäst i Sverige i Håll Sverige Rents prorgram Ren stad.

– Vi tycker skräpplockningsstädningen är ett viktigt inslag i Beachhandbollen. Dels håller de deltagande lagen sig sysselsatta mellan matcherna och dels gör de en god gärning för miljön. Vi tycker också att de är viktigt för oss som arrangör att visa på att vi bryr oss om vår stad, och det gör vi genom samarbetet med I love HBG, säger Bengt Jönsson, tävlingsansvarig OV Helsingborg.

För mer information:

Ola Paulsson, projektledare I love HBG, tel 042-103311, ola.paulsson@helsingborg.se

I love Hbg är ett beteende- och attitydprojekt för en renare stad som har funnits sedan 1997. Genom projektet vill vi skapa mötesplatser för diskussionen om en ren stad. Vi vill också fånga upp ett intresse och skapa förutsättningar för att du som bor i Helsingborg ska kunna utveckla dina idéer för en trevligare stad. Vi vänder oss till skolor, föreningar och stadens medborgare.