Invigning av Vertikal trädgård på Pumphuset

Invigning av Vertikal trädgård på Pumphuset

Helsingborgs stad bygger Sveriges första offentliga vertikala trädgård utomhus. Ett spektakulärt grönt inslag på Sundstorget! Välkommen till invigning fredag 16 augusti klockan 15:00.

- I Helsingborg har vi höga ambitioner och är nyfikna på nya moderna lösningar för att tackla klimatförändringen, säger Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande. Vertikala trädgårdar minskar värmen i staden och ökar luftfuktigheten och den biologiska mångfalden. När vi förtätar staden är vertikala trädgårdar ett sätt att skapa balans genom att föra in fler gröna miljöer.

Den vertikala trädgården är 32 kvadratmeter stor och monterad på pumphusets böjda vägg. En luftspalt och ett vattentätt skikt separerar växterna från huset. Trädgården består av ett modulsystem av grå kassetter med förgjorda hål för växterna. Den utnyttjar så kallad hydroponik - en vattenkultur där näringsämnen bärs av vattnet och jord är ersatt av icke nedbrytbart material. En bevattningsslang matar varje rad av kassetter. Längst ner leder en dräneringsränna bort vattnet. Växterna är till största delen vintergröna perenner.

-  Den gröna väggen ska också användas som forskningsunderlag, säger Alfred Nerhagen, projektledare. Vi samarbetar med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) som genom att forska på väggen ökar kunskapen om vertikala trädgårdar i Sverige.

Entreprenör är Ambius AB i samarbete med Greenworks.

Invigning fredag 16 augusti:

Tid:      Fredag 16 augusti klockan 15:00

Plats:  Pumphuset på Sundstorget (bredvid Mästerlivs mot Drottninggatan)

Medverkande:  Stadsbyggnadsnämndens ordförande Magnus Jälminger och barn från Elisabeth Planander AB Förskolor.

För information kontakta:
Alfred Nerhagen, landskapsarkitekt, stadsbyggnadsförvaltningen
Tel: 042-10 59 22 E-post: alfred.nerhagen@helsingborg.se

Se även helsingborg.se/vertikaltradgard

Helsingborgs vision 2035

… innehåller bland annat Visionen om den balanserade staden. Hos oss finns insikt om samberoendet mellan människa och natur. Vi tar ansvar för hur vi använder våra energikällor och
naturresurser. Här är vi på god väg mot ett hållbart ekologiskt fotavtryck – vi lever inte över jordens tillgångar. I Helsingborg finns ett unikt och vackert läge. Här finns staden, havet och landsbygden. Här finns stillhet och puls, tradition och nytänkande, historia och framtid. Här finns närproduktion och
småskalighet, smarta klimatanpassningar samt hållbara miljö- och energisatsningar. Här är vattnet rent och luften lätt att andas. Allt i Helsingborg görs med social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet i fokus – här är det enkelt att göra kloka val.

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.