Klädernas pris

Klädernas pris

Domare från tre kontinenter fastslog vid ett möte i Kambodja att internationella aktörer omedelbart måste börja åtgärda svältlönerna för textilarbetare. Ett av världens populäraste företag tillika en av de största köparna av kläder i Kambodja vägrade att delta i mötet och har fått svidande kritik för sitt agerande. Är det där du köper dina kläder?

Den ideella föreningen Fair Trade Center (FTC) arbetar för rättvis internationell handel och vill visa för allmänheten att varje enskild individ påverkar förhållanden där varor produceras genom hur du handlar.

En av FTCs projektledare, Christoffer Riddselius, deltog i ovan beskrivna mötet i Kambodja och han kommer till Helsingborg för att berätta om sina upplevelser och hur du som konsument kan påverka arbetsvillkoren för Kambodjas textilarbetare.

Du lyssnar till föredraget Klädernas pris och möter Christoffer och FTC på Helsingborgs
Stadsbibliotek torsdag 22 mars klockan 18:00. Fri entré.

Läs mer om uppmärksammade Fair Trade Center: http://www.fairtradecenter.se/ och föreningens rapporter http://www.fairtradecenter.se/material/rapporter

Läs mer om just Klädernas påverkan: http://www.fairtradecenter.se/node/188

Kontaktperson FTC: Christoffer Riddselius, 073-3867420

Kontaktperson biblioteket: Linnea Folkesson, linnea.folkesson@helsingborg.se eller 042-10 44 55

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.