Klimatdoppade kycklingar och kyliga partiklar - miljövecka på biblioteken

Klimatdoppade kycklingar och kyliga partiklar - miljövecka på biblioteken

Under vecka 41 arrangerar Helsingborgs bibliotek sex arrangemang med miljötema.
I samarbetet med Lunds Universitet, under namnet Forskarturnén presenteras två program. Ett av dem handlar om pyttesmå partiklar runt oss, som gör både nytta och skada. Det andra handlar om vilka avtryck miljömedvetenheten gjort i skönlitteraturen.
För övrigt berättas om vad världens största frihandelsavtal kan ha för betydelse för miljön, hur man spar energi hemma och hur man odlar ekologiskt i sta’n. Sista dagen kan man byta kläder med Naturskyddföreningen – ja, inte med dem utan med varandra.

Energispartips för hemmet
När du sparar energi gör du något bra för både miljön och den egna plånboken.
Sätten är många - allt från val av elavtal till val av belysning påverkar. Även på vilket sätt vi använder vår energi och vad vi ska titta efter när vi köper nytt har stor betydelse. Din kommunala energi- och klimatrådgivare Ewa Sylegård berättar och ger goda klimatsmarta tips.
Måndag 10/10 15:30-17:00 Råå bibliotek
Måndag 10/10 18:00-19:00 Elinebergs bibliotek

Forskarturnén:
Erik Swietlicki – Partiklar i utomhusluften: klimat och hälsa
.Luften vi omges av är full av små svävande partiklar, som vi andas in i miljontal med varje andetag. De luftburna partiklarna kan faktiskt bidra till att motverka uppvärmningen av jordens klimat genom att de har en viss kylande inverkan. Samtidigt orsakar partiklarna stora och oacceptabla hälsoeffekter, vilket gör att man arbetar hårt för att minska partikelhalterna i den luft vi andas. Vilken är då den bästa vägen framåt? Finns det partiklar som kyler men inte dödar?
Samarrangemang med Lunds universitet
Måndag 10/10 18:00

Forskarturnén:
Klimatromaner – global uppvärmning i skönlitteraturen
Den ökande medvetenheten om hotande klimatkatastrofer har satt djupa spår i skönlitteraturen. Under de senaste åren har vår tids viktigaste fråga gestaltats i ett stort antal romaner, som med fiktionens verktyg påverkar människors världsbild och syn på framtiden. Berättelserna är så många att de anses utgöra en helt egen genre – climate fiction. Paul Tenngart, docent i litteraturvetenskap, berättar om denna nya sorts litteratur, dess omfattning, innehåll och effekt. Vilka scenarier om framtiden skildras i klimatfiktionen? Hur skildras de? Och vad kan skönlitteraturen tänkas ha för inverkan på läsarnas uppfattning och vilja att agera?
Samarrangemang med Lunds universitet
Tisdag 11/10 18:00
Fri entré

Odla din egen mat ekologiskt
Karin Jansson, lärare i stadsodling på Holma folkhögskola, berättar om hur du kan odla mat i staden med ekologiska metoder. Egenodlade grönsaker är goda, näringsrika och klimatsmarta. Med enkla medel kan du komma igång med att odla en del av din egen mat.
Onsdagen 12/10 18:00
Idé A Drottninghög
Ingen föranmälan.

Världens största frihandelsavtal
Föreläsning med Europa Direkt Skåne Nordväst, Miljöbiblioteket och Sensus
Världens största frihandelsavtal, TTIP, håller nu på att förhandlas mellan EU och USA. Motståndare talar om klordoppade kycklingar och att företag kommer kunna stämma stater. Förespråkare menar att frihandel är lösningen på den ekonomiska krisen. Men vad är det egentligen man förhandlar? Och vad blir effekten på miljö och demokrati? Sen var det ju det där med Brexit, hur spelar det in?
Medverkande:
Moderator: Pernilla Ström – småföretagare och styrelseproffs
Rikard Allvin – Miljöpartiet och bloggen ttippen.se
Kristin Eckardt Johannsen - kansliråd/biträdande gruppchef på Utrikesdepartementet vid enheten för internationell handelspolitik och EU:s inre marknad.
Rolf Gustafsson – prisbelönt journalist och EU-kännare
Samarrangemang med Europa Direkt Skåne Nordväst och Sensus