Kunskapsstaden Helsingborg värd för fullbokad konferens om kvalitet i skola och förskola

Förebilder i form av framgångsrika förskolor och skolor från Sverige och USA, men också ledare från näringslivet, har lockat närmare 500 deltagare till en konferens om kvalitet i skolan till Helsingborg den 2-3 februari.

Konferensen sprider genom workshops och föredrag kunskap om idéer, verktyg och metoder för systematiskt förbättringsarbete. Från Kunskapsstaden Helsingborg finns flera förskolor och skolor som håller i de föredrag som idag är fulltecknade.

-          Det känns fantastiskt stimulerande att förlägga konferensen till Helsingborg. Här finns idag både förskolor och skolor som ligger längst fram i landet vad gäller kvalitén i sin verksamhet, säger Sören Levén på Q-Steps Kvalitetssäkring som tillsammans med SIQ och Helsingborgs stad står bakom årets konferens.

Från USA medverkar superintendent JoAnn Sternke från Wisconsin vars skoldistrikt konkurrerar om USAs finaste nationella kvalitetsutmärkelse.

Ordföranden i Riksdagens utbildningsutskott Sofia Larsen delar ut Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2009 till Glada Hudikgymnasiet från Hudiksvall.

Jeanette Söderberg, IKEA, och Tor Eneroth, Volvo IT, talar om ledarskapets betydelse.

Dessutom medverkar rektorer, lärare och skolchefer från framgångsrika skolor, förskolor och kommuner liksom generaldirektörer och forskare.

-           Det stora intresset visar på ett behov av att förstå HUR man når de goda resultaten”, säger Bengt Norström, SIQ-Institutet för Kvalitetsutveckling

Konferensdeltagarna ges också tillfälle till erfarenhetsutbyte. Allt för att fler skolor och förskolor i Sverige ska nå toppklass. På www.q-steps.se finns mer att läsa.

För ytterligare information kontakta:

Jerry Karlsson, SIQ, 031-723 17  06
Sören Levén, Q-Steps Kvalitetsäkring AB, 070-575  94 78