Mer trädgård och mer fest på Den stora Trädgårdsfesten

Pressinformation från Sofiero slott och slottsträdgård 2 juli 2013

Ett eget grönskande trädgårdsrum för kunskap, trädgårdstips och rådgivning. Sveriges trädgårdsgiganter bjuder till bords. Odlarglädje för asfaltsfolket. Skånsk vinodling med tillhörande vinbar. Ett blomsterdekorerat slott. En installation med trädgårdens tak – en hel trädallé. Det nyaste av det nya bland trädgårdsväxter – nästa års sortiment. Detta är några av nyheterna att längta till i årets upplaga av Den stora Trädgårdsfesten på Sofiero i augusti.

Mer trädgård och mer fest är ledorden i planeringen inför Den stora Trädgårdsfesten på Sofiero i år. Besökaren ska få uppleva trädgård på många olika sätt och få nya idéer och mycket inspiration. Men de ska också få del av den enorma kunskap som finns i trädgårdskretsar. I år lyfter vi därför kunskap och rådgivning till högre höjder och skapar ett helt nytt trädgårdsrum. Utvalda växt- och odlarföreningar och andra experter bygger små visningsträdgårdar, berättar och tipsar. Det kan vara om allt från att ta pelargonsticklingar till hur man lägger marktegel. Helsingborgs trädgårdsförening bjuder på gratis trädgårdsrådgivning med professionella trädgårdsdesigners.

I år finns också Sveriges största trädgårdsgiganter på plats. Det är nätverket Swedish Society of Public Parks and Gardens som dukar upp ett enormt festbord med 27 kuvert – ett för varje medlem i nätverket. Så på Sofiero kan man få en glimt av giganter som Drottningholms slott, Gunnebo slott, Wij trädgårdar, Rottneros, Slottsträdgården, Nääs slott, Trädgårdsföreningen i Göteborg m fl.

Innanför huvudentrén passerar man en trädallé. Med denna vill vi slå ett slag för trädgårdens tak – träden. På vägen mot det blomsterdekorerade slottet passerar man en mängd olika idéträdgårdar. Grönskande och blommande gröna rum på olika teman och med olika innehåll. Här hittar man också trädgårdsscenen med ett digert scenprogram med många aktörer som berättar om trädgård och odling.

Strax intill finns trädgårdsköket där skickliga kockar lagar mat på både närodlat och udda ingredienser från Sofieros trädgårdar. Ciceronen Jesper Aspegren lotsar publiken bland slevar och kastruller.
Vill man veta vilka växter som kommer att finnas i utvalda handelsträdgårdar nästa år så får man veta det först på Sofiero. I en trädgårdsinstallation skapad av Splendor plant visas dessa växter. I kungens vinhus huserar trädgårdsmästaren från Katrinetorp i Malmö. Passande nog skapar han en utställning om vinodling i Skåne, och i medelhavsträdgården utanför kan man få provsmaka äkta skånskt vin.

Den stora Trädgårdsfesten på Sofiero, 23-25 augusti 2013 klockan 10-18.

Hela programmet läggs efterhand ut på www.sofiero.se och vi kommer att bjuda in till en pressträff som blir den 22 augusti.

Pressbilder på denna länk

För mer info, kontakta Annika Malmgren, Sofiero, på
annika.malmgren@helsingborg.se eller 042-10 45 46.