Henrik Frindberg blir ny miljödirektör i Helsingborgs stad

Henrik Frindberg blir ny miljödirektör i Helsingborgs stad

Helsingborgs stads nye miljödirektör heter Henrik Frindberg. Närmast kommer han från länsstyrelsen i Hallands län där han arbetat som miljövårdsdirektör. Henrik Frindberg tillträder sin tjänst den 15 augusti.

– Jag uppfattar Helsingborg som en offensiv kommun med en stark miljöprofil, säger Henrik Frindberg, och tillägger att han imponeras av stadens framåtanda och vision som beskriver Helsingborg som en förebild i miljö- och klimatfrågor.

Henrik Frindberg inledde sin karriär som miljö och hälsoskyddsinspektör i Hylte kommun i slutet av 80-talet. Därefter arbetade han som miljöskyddshandläggare i Halmstad kommun i nästan tio år. Henrik Frindberg har även hunnit med att arbeta som miljökonsult för Kjessler och Mannerstråle och J&W, där han framförallt arbetade med infrastruktur och industriprojekt. När WSP köpte företaget 2002 blev Henrik Frindberg projektledare och gruppchef för ett team med konsulter.

I sin nuvarande roll som miljövårdsdirektör ansvarar han för områdena vatten, miljöfarlig verksamhet, förorenad mark och natur. Henrik är även miljösakkunnig i miljöprövningsdelegationen och beslutande i vattendelegationen för Västerhavet. I denna roll har han haft stort fokus på effektiv och digital ärendehandläggning, bemötande och e-tjänster.

– Henrik Frindberg har en omfattande kompetens och erfarenhet av miljö- och klimatfrågor. Detta efter att ha arbetat i kommun, konsultföretag och statlig myndighet, säger Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad och fortsätter:

– Han har även en gedigen ledarerfarenhet som är intressant för Helsingborgs stad.

Anders Lundström (KD), ordförande i miljönämnden, håller med:

– Helsingborgs stad har höga ambitioner vad avser miljö och som miljödirektör får Henrik Frindberg en viktig roll när det gäller att driva stadens samlade miljöarbete som innefattar allt från stadens livskvalitetsprogram till myndighetsutövningens tillsyn.

Henrik Frindberg är utbildad vid Umeå universitet där han gick miljö- och hälsoskyddslinjen.

För mer information kontakta
Henrik Frindberg, tillträdande miljödirektör, Helsingborgs stad, telefon 072-510 56 34.
Palle Lundberg, stadsdirektör, Helsingborgs stad, telefon 070-231 58 85.
Anders Lundström (KD), ordförande i miljönämnden, telefon 070-210 49 92.